پسرکم! ... برادرت را به اعتماد دوستی میان خودتان، ضایع مکن ؛ زیرا آن که حقّش را ضایع کرده ای، برادرت نیست . [امام علی علیه السلام ـ در وصیّت خویش به فرزندش محمّد حنفیه ـ]

فرهنگی سیاسی اجتماعی

جریان اصولگرایی جریانی انقلابی ، ریشه دار ، منطقی ، اخلاق گرا و ارزشی است که برای بیان دلایل مخالفت خود با افراد و گروه ها آنقدر منطق و استدلال دارد که نیازی به فحاشی و تمسخر زبان و زن و بچه دیگران و استفاده از ادبیاتی ناهنجار و غیر اخلاقی نمی بیند . چنین ادبیاتی متعلق به اصولگرایان نیست . بلکه متعلق به کسانی است که می خواهند یک آتش را شعله ور نگهدارند .
شفاف ـ تفسیر خبر : روز گذشته روزنامه کیهان طنزی را منتشر کرد که شاید کمتر کسی است که این طنز را بخواند و از ادبیات غیر اخلاقی آن دفاع کند .

اما این در حالی است که طی ماه های گذشته برای برخی از مردم این سوال پیش آمده است که آیا ادبیات کیهان مصداقی از ادبیات اصولگرایانه است ؟

در طول این مدت البته کمتر کسی سعی کرده به این پرسش پاسخ دهد . اما با انتشار ادبیاتی که روز گذشته در این روزنامه منتشر شد به نظر می رسد که باید پاسخی صریح به این پرسش داد .

در واقع شاید وقت آن باشد که اصولگرایان اعلام کنند در نهایت پای بندی به اصول از ادبیات روزنامه کیهان تبری می جویند .

این ادبیات که انسانها را به شدت مورد اهانت قرار می دهد و هر روز اتهامی اثبات نشده را علیه دیگران مطرح می کند و این اواخر شائبه تمسخر یک نوع زبان خاص را فراهم کرده است به شدت از ادبیات فاخر اصولگرایان به دور است .

در واقع ادبیات اصولگرایانه ادبیاتی است که نمونه بارز آن را باید در سخنان امام خمینی (ر،ه ) و مقام معظم رهبری مشاهده کرد . ادبیاتی فاخر که همواره مستدل به دلایل منطقی و شرعی است و ضمناً همواره از اهانت به دیگران پرهیز می کند .

از اینرو به نظر می رسد که باید به این نکته اشاره کرد که تمسخر دیگران ، اهانت و دروغ و بی اخلاقی هرگز جایگاهی در میان اصولگرایان واقعی این مرز و بوم ندارد و تنهای کسانی از چنین ادبیاتی استفاده می کنند که به هیچ اصولی از جمله اصول اخلاقی و اسلامی پایبندی ندارند .

اما نکته اساسی این است که اگر اصولگرایان در برابر چنین ادبیاتی سکوت پیشه کنند ، خیلی زود همین ادبیات بلای جان اصولگرایی می شود . به این معنی که برخی از مردم به این نتیجه می رسند که سکوت در برابر این ادبیات به معنای رضایت از آن است و این رضایت برای اصولگرایان گران تمام می شود .

جرا که جریان اصولگرایی جریانی انقلابی ، ریشه دار ، منطقی ، اخلاق گرا و ارزشی است که برای بیان دلایل مخالفت خود با افراد و گروه ها آنقدر منطق و استدلال دارد که نیازی به فحاشی و تمسخر زبان و زن و بچه دیگران و استفاده از ادبیاتی ناهنجار و غیر اخلاقی نمی بیند . چنین ادبیاتی متعلق به اصولگرایان نیست . بلکه متعلق به کسانی است که می خواهند یک آتش را شعله ور نگهدارند .

اما این در حالی است که به نظر می رسد استفاده از ادبیات ناهنجار در عرصه سیاسی سبب بروز انتقاداتی در میان بخشی هایی از جریان اصولگرا شده است .

از جمله روح الله جمعه ای عضو هیئت منصفه مطبوعات تهران در یادداشتی که سایت منتسب به مرتضی طلایی رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر منتشر کرده نوشته است :

مدتی است ادبیات سیاسی بازیگران این عرصه در داخل کشور شاهد بی اخلاقی و هنجار شکنی های وسیع و گسترده است به نحویکه بسیاری از والدین سعی می کنند تیتر و مطالب برخی نشریات را از دسترس فرزندان خود دور نگاه دارند تا آسیبی به تربیت و پرورش آنها وارد نشود.

متاسفانه حوادث ناگوار و تلخ بعد از انتخابات ریاست جمهوری ، فضای سیاسی و اجتماعی کشور را دستخوش بازی های سیاسی کاران و سیاست پیشگان نمود و مجالی را فراهم آورد تا همه سیاست ورزان و فعالان اجتماعی گریزی ولو اندک در وقایع و رویدادها داشته باشند اما در این میان رد و بدل شدن برخی عبارات و تعابیر ناپسند و خلاف شئونات اجتماعی، اخلاق را در ادبیاست سیاسی ایران دستخوش لطمات فراوان کرد .

بازیگران سیاسی داخل کشور که دست بر قضا بسیاری از آنها مهر صلاحیت های قانونی و شرعی را در سابقه و پیشینه خود، بر پیشانی دارند و اکنون نیز بسیاری از آنها دارای سمت و پست های قابل توجهی می باشند ،در این فضای فتنه و بحران در رویکردی ناپسند و ضد ارزشی، اخلاق را زیر پا گذاشتند و در تبادل الفاظ و تعابیر در این جدال سیاسی به کلمات رکیک و غیر قابل دفاع و توجیه پناه بردند.

عباراتی مانند کله پوک ، بیمار روانی ، دیوانه، بی عقل، قمه کش، آدم کش ، مزدور و.... دهها مورد از این تعابیر، امروزه نقل محافل سیاسی شده است و جای تامل است که در یک نظام ارزشی چرا باید فعالان عرصه های اجتماعی و سیاسی برای نقد و تعرض به رقیب خود به جای منطق و ادب از تعابیری بهره گیرند که هیچ سنخیتی با آموزه های مذهبی و تمدنی ما ندارد .

تردیدی نیست که برخی از این فعالان در آزمون تقوی و حکمت و مصلحت نظام جمهوری اسلامی نمره منفی و حتی مردودی گرفته اند اما این مردودی نمی تواند توجیهی برای به کار بردن الفاظ رکیک و ناپسند نسبت به آنها باشد. چه خوب است در اینگونه موارد نیز تابع محض والیان امر حضرت امام (ره) و رهبر معظم انقلاب باشیم و از سلوک و ادب بی بدیل ایشان نیز تاسی بگیریم.



رهروان شهادت ::: یکشنبه 88/12/16::: ساعت 1:55 عصر

خبرگزاری فارس: عضو سابق شورای انقلاب فرهنگی با بیان اینکه بحث و بررسی در خصوص محاربه نیاز امروز جامعه فقاهتی کشور است و فضلای حوزه و دانشگاه باید در این مورد بحث کنند گفت که در مفهوم محاربه ما نمی‌توانیم صرفا در حمل سلاح توقف کنیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، محاربه و محارب یک اصطلاح دینی است که در شرایطی خاص به افرادی گفته می‌شود که در مقابل خداوند و رسولش و احکام دینی سلاح به دست می‌شوند. این اصطلاح بعد از انقلاب اسلامی تا حوادث اخیر کمتر شنیده می‌شد اما بعد از انتخابات ریاست جمهوری دوره دهم این لفظ در زبان‌ها ساری و جاری شد. برای تبیین جایگاه و ابعاد نظری و تئوری این اصطلاح به سراغ حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعباس نبوی که در این زمینه مطالعاتی داشته رفتیم.
وی پیش از این نماینده ولی فقیه در دانشگاه تربیت مدرس، عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی و از اعضای موسس دفتر تحکیم وحدت بوده است.
نبوی معتقد است که در گذشته و حتی دوران حضرت امیر (ع) هیچ فرد یا گروهی نمی‌توانست جمعیتی علیه حاکمیت مشروع جهت مانور قدرت، مهیا کند و برای مبارزه با حاکم مشروع محکوم به حمل سلاح بود اما امروز این شرایط برای مبارزان با حاکمیت مشروع مهیا است بر همین اساس است که به اعتقاد وی محاربه مشروط به حمل سلاح نیست.
متن گفتگوی دو ساعته خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس با حجت‌الاسلام والمسلمین سید عباس نبوی به شرح زیر است:

* نحوه بیان انتقاد و اعتراض در نظام اسلامی با توجه به تحولات جهان باید مورد بررسی قرار گیرد

حجت‌الاسلام عباس نبوی عضو سابق شورای انقلاب فرهنگی در گفتگوی تفصیلی با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس با بیان اینکه نحوه بیان انتقاد و اعتراض در نظام مبتنی بر موازین اسلامی در امورات قرآنی و روایی در قالب شش عنوان بیان شده است، گفت: این مفاهیم با توجه به تحولات اجتماعی جهان نیازمند است که در فقه به عنوان مسئله جدید مورد بررسی قرار گیرد.
نبوی نصیحت را اولین اعتراض و یا انتقاد مورد نظر قرآن دانست و گفت: اولین نقطه‌ای که در امورات روایی داریم طبق بیان صریح امیرالمومنین نصیحت است؛ روایتی که در این خصوص از حضرت علی (ع) نقل شده است، حالت مسلم و مبین دارد و روایت مجهول به ضعیفی نیست.
این کارشناس مسائل دینی مرحله امر به معروف را دومین روش اعتراض و انتقاد خواند و تصریح کرد: در بحث فقهی امر به معروف و نهی از منکر دنبال شد منتهی بحث امر به معروف و نهی از منکر نسبت به حاکمیت بحث گسترده‌ای در گذشته در فقه ما نبوده است.
وی صدای اعتراض از سر ظلم روا داشته شده بر یک شخص یا یک گروه را روش سوم اعتراض دانست و خاطرنشان کرد: خداوند سخن سوء را یا کلا سخنی که هر گونه اساعه،‌تحقیر و پایین آوردن شأن و ارزش کسی در آن باشد را دوست ندارد و آن را نمی‌پذیرد. زمانی ظلمی به افراد می‌شود که این افراد راهی جز فریاد زدن برای دفاع از خود ندارند که این راه و روش سوم اعتراض محسوب می‌شود.
این کارشناس مسائل دینی بحث بقی را چهارمین روش اعتراض خواند و اضافه کرد: در تفسیر امروزی بقی به معنای شورش است؛ در حقیقت تعبیر امورات قرآنی این است که اگر اتفاقی بین افرادی که مدعی ایمان هستند، رخ داد باید اصلاح شود اما اگر به قاعده و موازین باز نگشتند، آنوقت شما مقابله و مغالطه کنید و بجنگید با کسانی که بقی را ادامه می‌دهند و حاضر به تبعیت از موازین نیستند.
نبوی فساد فی‌الارض را مرحله دیگری از اعتراض و یا انتقادات دانست و افزود: اگر بخواهیم فساد فی‌الارض نسبت به شرایط امروزی توضیح بدهیم، باید بگوییم اگر فردی مبانی و مواضع مستقر جامعه که مشروع و نافذ است آن را به صورت عمومی بشکند، فساد تلقی می‌شود. اگر این فساد به صورت خصوصی صورت بگیرد و فرد به صورت خصوصی موازین و مبانی مستقر را بشکند باید درحد خصوصی با وی برخورد شود چرا که در این صورت فساد صورت گرفته اما فساد فی‌الارض نبوده است.

* از قدیم فقها بر اساس سنت متداول محاربه را با حمل سلاح مقارن می‌دانستند

وی با بیان اینکه اگر شکستن مبانی و موازین مستقر مشروع به صورت عمومی صورت بگیرد، فساد فی‌الارض رخ داده است، خاطرنشان کرد: اگر فردی به صورت عمومی و آشکار موازین شرعی مستقر را بشکند در حقیقت مرتکب فسادفی‌الارض شده است.
نماینده سابق ولی فقیه در دانشگاه تربیت مدرس، محاربه را آخرین نوع اعتراض ممکن دانست و ابراز داشت: نفی و هدم موازین شرعی مستقر یک نوع محاربه است، منتهی در بحث محاربه از قدیم سنتی بین فقها بوده است که محاربه را با حمل سلاح مقارن دانستند.
وی با بیان اینکه محاربه به کانون قدرتی که مسلح و یا غیرمسلح موازین مستقر و مشروع نافذ،‌جامعه اسلامی را زیر پا بگذارد، برمی‌گردد گفت: ما نیازمند این هستیم که در فضای جامعه انتقاد و نصیحت را سامان بدهیم. اگر کسی بخواهد مسیر انتقاد و اصلاح را در پیش بگیرد قاعده اقتضا می‌کند که از مفاهیم نصیحت شروع کند.ممکن است فردی از باب نصیحت سخنی را بگوید و در جواب متوجه شود که سخنش درست نبوده است. پس لازم نیست که این فرد به مرحله بعدی اعتراض یعنی امر به معروف و نهی از منکر برود.

*بحث و بررسی در خصوص محاربه نیاز امروز جامعه فقاهتی کشور است

نبوی با بیان اینکه اگر در صورت نصیحت افراد کسی جوابگوی آنها نباشد، این فرد بالاجبار مراحل بعدی را طی خواهد کرد، نصیحت را امر به معروف رقیق دانست و گفت: اگر در حکومت اسلامی در شرایط قرار بگیریم که مظالم فراوانی صورت گیرد و در مقابل این ظلم‌ها،‌کسی واکنش نشان ندهد این حکومت شایسته نام اسلامی نیست و در این حکومت مراحل بعدی اعتراض می‌توان یک بقی یا شورش مشروع باشد.
این کارشناس مسائل دینی معتقد است که اگر کسی بر این باور باشد که حکومتی مشروع و اسلامی است مرحله شورش یا بقی علیه این حکومت بی‌معنا خواهد بود.در مرحله بقی واجب است که با شورش‌گران علیه حکومت مشروع مقابله شود و بقی‌گران حق ندارند شورش خود را مشروع بنامند.
نبوی با بیان اینکه بحث و بررسی در خصوص محاربه نیاز امروز جامعه فقاهتی کشور است، یادآور شد: در گذشته ابراز وجود قدرت در خیابان‌ها و در منطقه بدون ابزارهای گرم و سرد ممکن نبود و اگر کسی در گذشته ادعا می‌کرد که جمعیتی تشکیل داده تا در مقابل حکومت مشروع بیایستد مردم حرف وی را غیرمنطقی قلمداد می‌کردند.
وی با طرح این سوال که ‌اگر کسی در دنیای فعلی بدون حمل سلاح و به کمک هسته یا مرکزیت قدرت علیه حکومت مشروع شورش و یا بقی کند، محاربه محسوب می‌شود یا نه، گفت: برخی از اصلاح‌طلبان در حوادث اخیر گفتند که اگر معترضان بدون حمل سلاح علیه حکومت اقدام کند، محاربه رخ نداده است. اما به نظر می‌رسد به لحاظ بحث فقهی دقیق این مسئله درست نیست چرا که تعابیری در قرآن کریم، روایات و احادیث موجود است که به این نوع اعتراضی که می‌خواهد در مقابل حکومت مشروع مانور قدرت بدهد و بنیان‌های حاکمیت مشروع را به چالش بکشد، تعبیر به محاربه شده است.

*جنگ با خدا، جنگ با موازین مستقر اجتماعی الهی است

عضو سابق شورایعالی انقلاب فرهنگی در ادامه با بیان اینکه قرآن کریم تاکید کرده که اگر رباخواران دست از ربا برندارند، با خداوند محاربه کرده‌اند، افزود: در قرآن یک جریان اقتصادی که عملا احکام اسلام به بازی میگیرند، محاربه گفته شده است. حالا اگر کسی به صورت مخفیانه و غیرعلنی اقدام به نزول خواری می‌کند، یک خطای فردی را مرتکب شده است اما قرآن کریم به صورت جمع می‌فرماید که اگر جمع مسلمانان و مومنان از ربا دست برندارند، با خداوند محاربه می‌کنند.
نبوی در ادامه به آیه 23 سوره مائده که در خصوص محاربه نازل شده است، اشاره وخاطرنشان کرد: در این آیه تاکید شده است که هر کس با خدا بجنگد، محارب است. با توجه به اینکه اگر گروهی حتی لشکرکشی کنند با خود خدا نمی‌توانند بجنگند من می‌خواهم بگویم که مفهوم این آیه این است که جنگ با خدا جنگ با موازین مستقر اجتماعی الهی است.

*در مفهوم محاربه ما نمی‌توانیم صرفا در حمل سلاح توقف کنیم

وی با بیان اینکه جنگ با رسول خدا می‌تواند از سوی برخی‌ها علیه جانشینان پیامبر به صورت مسلحانه و یا غیرمسلحانه صورت گیرد، گفت: در مفهوم محاربه ما نمی‌توانیم صرفا در حمل سلاح توقف کنیم.
نبوی با اشاره به این جمله زیارت عاشورا که "انی سلمن لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم " یادآور شد: مفهوم این جمله زیارت عاشورا این است که ما با همراهان حسین (ع) همراه و با دشمنان آن حضرت دشمن هستیم. اگر کسی در موضعی در مقابل امام حسین قرار گرفت طبق دستور زیارت عاشورا باید این افراد دشمن مسلمانان شناخته شوند.
وی همچنین به خطبه‌های حضرت زینب (س) در بدو ورود به شهر کوفه خطاب به جمعیت این شهر که اکثر آن را تماشاکننده بودند، فرموده بود که شما حیا نکردید و با پیامبر خدا محاربه کردید. در حالی که اهالی شهر کوفه سلاحی در دست نداشته و در جنگ کربلا نقش نداشتند، اضافه کرد: حضرت زینب (س) در شام خطاب به شامیان نیز فرموده بود که شما با پیامبر خدا محاربه کردید؛ مفهوم این عبارت دختر حضرت علی (ع) این است که این افراد با تماشای خود به دستگاه یزید برای شهادت امام حسین (ع) و 72 یار باوفایش کمک و یزید را همراهی کردند.

*کسی که در مانور قدرت علیه حکومت مشروع شرکت کند، محارب است

این استاد دانشگاه با استناد به آیات قرآن کریم در خصوص جزای محاربان متذکر شد: طبق آیه قرآن محاربان باید به قتل برسند، به دار آویخته شوند، دست و پاهایشان به صورت مخالف (دست چپ، پای راست و بالعکس) قطع شود و یا اینکه مکان زندگی وی را تغییر و محارب را تبعید کنند.
این استاد حوزه در پاسخ به این سوال که کدام یک از این جزاها باید برای افراد محارب مشخص شود و تعیین‌کننده چه کسی خواهد بود، گفت: از معصوم نقل شده است که اگر محارب علیه حکومت مشروع اقدام کرده و موفق شود باید به قتل برسد اما اگر در مانور قدرت علیه حکومت شرکت داشته و محاربه وی به سرانجام نرسیده است، می‌توان این فرد را به جای دیگری برای زندگی تبعید کرد.
نبوی با بیان اینکه قانون مجازات اسلامی تعیین مجازات محارب را به عهده و اختیار قاضی گذاشته است، تاکید کرد: کسی که در مانور قدرت علیه حکومت مشروع شرکت می‌کند، محارب است و نمی‌توان در محارب بودنش تردید داشت اما اگر این محارب، محاربی باشد که جرمش در حد شرکت در مانور قدرت علیه حاکمیت اسلامی باشد، باید در همین حد مورد تعقیب و محاکمه قرار بگیرد.
وی با اشاره به حوادث بعد از انتخابات خطاب به سران فتنه گفت: این افراد باید تکلیف خود را روشن کنند و به صراحت بگویند که این حکومت را مشروع می‌دانند یا نه، اگر حکومت مشروع می‌دانند پس باید اعتراض خود را در حد نصیحت و امر به معروف دنبال کرده و از رسیدن به مرحله بقی صرف‌نظر کنند.
این استاد حوزه با بیان اینکه بقی زمانی مشروع می‌شود که حاکمیت مشروع بخواهد جای خود را با حاکمیت نامشروع عوض کند، به مبارزه ملت ایران با رژیم پهلوی اشاره کرد و گفت: در زمان پهلوی مردم برای پیروزی یک حکومت مشروع علیه حاکمیت نامشروع، بقی مشروع انجام دادند و این در احکام اسلام پذیرفتنی است.

*آیت‌الله منتظری نمی‌توانست مراحل اعتراض در حکومت مشروع را از یکدیگر تفکیک کند

نبوی بقی مشروع را علیه حاکمیت مشروع بی‌معنی و غیرممکن به لحاظ احکام اسلامی دانست و به اظهارات آیت‌الله منتظری و عدم مشروع دانستن حکومت از جانب وی اشاره کرد و گفت: امام زمانی که دیدند آیت‌الله منتظری در مقام قائم مقام رهبری نمی‌تواند مراحل اعتراضات در حکومت مشروع از یکدیگر تفکیک کند و همه اعتراضات را اعم از نصیحت، امر به معروف،بقی و محاربه را از یک جنس قرار می‌دهد، در مقابل وی موضع‌گیری کردند.
این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه سخنان خود و در پاسخ به این سوال که حوادث بعد از انتخابات را مصداق محاربه می‌داند یا نه، گفت: به نظر من رهبران این جریان که نامزدهای شکست خورده در انتخابات بودند، پرچم شورش را در دست داشتند اما هیچ اطلاع و درکی از مسائل دینی مربوط به محاربه نداشتند. کسانی که علم شورش را در حوادث بعد از انتخابات بلند کرده بودند متوجه نشدند که رفتارهایی که می‌کنند به چه معنا است. آنها نمی‌دانستند که چه می‌کنند.
نبوی با بیان اینکه اگر رهبران فتنه اخیر به آنچه که می‌کردند اشراف داشتند، پس باید پاسخگوی تناقضات موجود باشند و اعلام کنند که حکومت را مشروع می‌دانند یا نه و اگر می‌دانند چگونه به خود اجازه می‌دهند علیه حکومت مشروع بقی کنند، تصریح کرد: امروزه با توجه به وجود احزاب، جریان‌ها، جبهه‌های سیاسی، رسانه‌ها و سازمان‌های مختلف می‌توان گفت که این جریان‌ها کانون‌های قدرت را تشکیل دادند و حتی از سلاح عام‌تر شدند.
وی افزود: ممکن است فردی یا گروهی غیرمسلح به سلاح سرد و گرم بخواهند جریان‌ها و گروه‌های سیاسی را جایگزین سلاح بکنند و از این طریق علیه حاکمیت مشروع بقی و شورش کنند که این یک محاربه تلقی می‌شود.

*برخی می‌گویند مقابله‌ با حکومت اسلامی بدون حمل اسلحه مشمول حکم محاربه نمی‌شود

این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه گفت: افرادی چون سروش که خود را روشنفکر دینی می‌دانند در گذشته نگاهشان این بود که تمامی احکام اسلامی و قرآنی برای تطبیق با شرایط روز به استثنای احکام عبادی فردی، دچار مشکل می‌شود اما امروز احکام اسلامی را از اساس نافذ نمی‌داند. چه برسد به اینکه بخواهند از احکام اسلام قانون را استخراج کنند.
وی افزود: کسانی که به فتاوایی که از آیت‌الله منتظری در طول چند سال اخیر جمع‌آوری شده بود استناد می‌کنند، می‌گویند چون محاربه مستلزم حمل سلاح است، پس مقابله‌ با حکومت اسلامی بدون حمل اسلحه مشمول حکم محاربه نمی‌شود.
نبوی با بیان اینکه محدود کردن محاربه به حمل سلاح با شرایط کنونی در تضاد است، اظهار داشت: برخی‌ها که می‌گویند فقه را باید با مقتضیات زمان بررسی کنیم، آنجا که فقه اقتضا کند شرایط را به آخرین نقطه زمان می‌برند که باید گفت در زمان امیرالمومنین علی (ع) که اگر کسی علیه امام علی سلاح نمی‌کشید و فریاد می‌زد، فریاد وی چه تاثیری می‌توانست داشته باشد.

*فضلای حوزه و دانشگاه با هر گرایشی مفاهیم مربوط به محاربه را مورد بحث قرار دهند

این استاد دانشگاه در ادامه با بیان اینکه آیت‌الله منتظری طی استفتائی تاکید کرده بود که محاربه تنها با سلاح ممکن است، گفت: زمانی که فقهای ما می‌گویند فقه را می‌خواهیم با شرایط زمان تطبیق بدهیم آقایان به 1400 سال پیش می‌روند و می‌گویند محاربه تنها با حمل سلاح ممکن است.
وی با بیان اینکه اگر محاربه علیه حاکمیت نامشروع موفق باشد، یک رفتار مشروع صورت گرفته است ولی اگر بر علیه حاکمیت مشروع ناموفق شد در این صورت کسانی که این محاربه را به هر قصد و نیتی سردمداری می‌کردند فاقد جمیع صلاحیت‌ها از وجوه اجتماعی خواهد شد، اضافه کرد: اگر جریانی علیه حاکمیت مشروع محاربه کند و محاربه‌اش موفق نباشد باید گفت که ابتدا مقلدین تکلیفی نداشتند اما کسانی که این جریان را راه‌اندازی کرده و شبکه جریان بوده‌اند صلاحیت خود را از دست خواهد داد و دیگر حق نظر دادن در امور مسائل اجتماعی حکومت مشروع را نخواهد داشت.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه مقام معظم رهبری در حوادث بعد از انتخابات اعتراضات را علیه حکومت رصد می‌کردند و به این نکته که چه کسی و چگونه می‌خواهد اعتراض کند توجه داشتند، خاطرنشان کرد: هیئت منصفه‌ای می‌توانست در دادگاه‌های اخیر در خصوص نوع اعتراض افراد به حاکمیت و نوع محاربه‌ای که انجام شد، قضاوت کنند چراکه اگر این هیئت منصفه وجود داشت بسیاری از مسائل در حوادث بعد از انتخابات بیشتر روشن می‌شد و نتایج مناسبی عاید ملت ایران می‌شد.
نبوی در ادامه پیشنهاد داد که خبرگزاری فارس در خصوص پیگیری مسائل فقاهتی از جمله محاربه گروهی از اهالی فضل حوزوی و دانشگاهی از میان اصلاح‌طلبان و اصولگرایان دعوت کند تا مفاهیم مربوط به محاربه مورد بحث قرار بگیرد تا خروجی این بحث به جامعه منتقل شود.

*مطالبه رهبری از مراجع و علما رصد شرایط و هشدار درباره انحراف‌ها و اشتباهات مسئولان است

وی با تاکید بر اینکه در صورت بررسی مفاهیم فقاهتی محاربه نتیجه‌ای جز اینکه حوادث بعد از انتخابات مصداق بین و واضح محاربه بوده است، به دست نخواهد آمد، گفت: اعتراضاتی را که تا قبل از 25 بهمن امسال به بهانه اعتراض به نتیجه انتخابات صورت گرفته بود، را نمی‌توان محاربه دانست اما هر گونه تجمع و اعتراض گروهی که بعد از بیانات ولی فقیه صورت گرفت مصداق بارز محاربه بود.
این استاد حوزه علمیه در ادامه به نصایح برخی از مراجع تقلید به دولت و مسئولین اشاره کرد و خطاب به سران فتنه گفت: سران فتنه که جریان اعتراضات بعد از انتخابات رهبری می‌کرد،چشم امیدی به نصایح مراجع تقلید نداشته باشد.
وی با بیان اینکه آیات عظام جوادی آملی و صافی گلپایگانی اخیرا نسبت به برخی رفتارهای دولت اعتراضاتی را داشته‌اند، تاکید کرد: مطالبه مقام معظم رهبری از مراجع تقلید و علما غیر از این نیست که آنها با چشمی بیدار مسائل مختلف و عملکرد مسئولان را زیر نظر داشته باشند و در خصوص هر گونه انحراف و یا اشتباه اقدام به تذکر بکنند.
این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه نظرات، انتقادات و نصایح مراجع تقلید از مرز اولین و دومین مرحله اعتراض که همان امر به معروف و نهی از منکر است، عبور نخواهد کرد، گفت: سران فتنه مطمئن باشند که نصایح مراجع تقلید حتی به "جهر به سوء " هم نخواهد کشید چرا که "جهر به سوء " برای افرادی است که تربیت کافی در فرهنگ اسلامی نداشته باشد.
نبوی با بیان اینکه معصومین حتی جهر به سوء علیه حاکمیت نامشروع نکرده‌اند، اظهار داشت: بالاترین "جهر به سوء " معصومین لعن حاکمان نامشروع مثل لعن‌الله مروان و لعن‌الله بنی‌امیه بود در حالی که لعن حتی فحش محسوب نمی‌شود.
وی با بیان اینکه فتاوای اخیر آیت‌الله منتظری که از سوی کدیور پر و بال داده می‌شود،‌ می‌گوید ما "ولایت جور " در کشور داریم و "ولایت جور " باطل است در حالی که همه ما معتقدیم که "ولایت جور " باطل است ولی اگر کسی ادعا کرد که ولایت مقام معظم رهبری "ولایت جور "است، بحث فقاهتی نمی‌کند و نظر شخصی خود را می‌دهد و اگر در گفته خود صادق است، باید مسائل مورد نظرش را اعلام کند تا بررسی شود.
این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه هیچ مناقشه‌ای در گوشه‌هایی از چتر گسترده ولایت‌ عادلانه و از گاهی مظالمی اتفاق می‌افتد که حتی در دوران حضرت علی و پیامبر اسلام نیز اتفاق افتاده بود، خاطرنشان کرد: برخی از افراد خارج نشین ضد انقلاب از جمله اکبر گنجی مدعی هستند که مقام معظم رهبری به صورت خاص در خصوص پرونده‌های آنها نظر داده است که باید گفت این یک نمایشی است که آنها انجام می‌دهند در حالی که پرونده این افراد در دادگاه بررسی و به دادگاه تجدید نظر ارائه می‌شود.
نبوی ضمن تاکید بر اینکه سران فتنه باید تکلیف خود را برای مردم روشن کنند گفت: سران فتنه باید بگویند که ولایت فقیه را مشروع می‌دانند و یا نه. به ولایت فقیه قائل هستند یا نه،‌ چگونه می‌شود فردی خود را معتقد به ولایت فقیه بداند اما بخواهد علیه نظام اسلامی اقدام کرده و حقوق مردم را تضییع کند.

*برخی‌ها می‌گویند امر به معروف رفتار خودسرانه است

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری برای کنترل اوضاع خطاب به برخی نیروهایی که به صورت خودسرانه علیه فتنه‌گران اقدام می‌کردند، تذکراتی دادند، افزود: برخی‌ها می‌خواهند بگویند که امر به معروف به عنوان یک واجب دینی رفتار خودسرانه است اما خودشان علیه حکومت مشروع اقدام می‌کنند و شورش می‌کنند و نام حرکت خود را امر به معروف می‌دانند.
وی با اشاره به سخنرانی محمد خاتمی رئیس بنیاد باران در حسینیه جماران که با واکنش جوانان روبرو شده بود، گفت: آقای خاتمی می‌گوید که این جوان‌ها نیروهای خودسری بودند که به صورت سازماندهی شده برای مقابله با وی وارد حسینیه جماران شده‌اند، من می‌خواهم بگویم که اصلا این افراد به قول آقای خاتمی به صورت سازماندهی شده می‌خواستند بدانند که آقای خاتمی بازی با کلمات را همچنان می‌خواهد ادامه بدهد و قرآن را تفسیر به رای کند یا نه. و این حرکت جوانان امر به معروف و نهی از منکر بوده است.
نبوی با بیان اینکه خاتمی در حسینیه جماران آیه مشهور "لقد ارسلنا رسلنا بالبینات و انزلنا معهم الکتاب و المیزان لیقوم الناس بالقسط و انزلنا الحدید فیه باس شدید و منافع للناس " به گونه‌ای می‌خواند که انزلنا الحدید در این آیه اصلا وجود ندارد و بعد می‌گوید ما تا زمانی که شرایط مهیا شود جشن پیروزی کلمه بر شمشیر را به تاخیر می‌اندازیم. در حالی که در این آیه کلمه انزلنا الحدید وجود دارد. به طور طبیعی زمانی که جوانی مذهبی می‌بیند که آقای خاتمی آیه قرآن را تفسیر به رای می‌کند از خود واکنش نشان می‌دهد چرا که همه مثل برخی روحانیون نیستند که بخواهند تعلقات سیاسی را مد نظر داشته باشند.




رهروان شهادت ::: یکشنبه 88/12/16::: ساعت 1:48 عصر

در کوتاه مدت ایران و غرب بر سر مساله هسته‌ای به مصالحه‌ای نمی‌رسند/تحریم‌ها اثرگذار است وکاغذ پاره هم نیست.
سال‌ها تدریس در دانشگاه لندن و حضور در مراکز علمی این کشور از سلمان صفوی چهره‌ای را به نمایش گذاشته که بیشتر او را یک فرد روشنفکر می‌دانند اگر چه خود بیشتر تمایل دارد در حوزه روابط بین‌الملل صاحب نظر باشد.
سلمان صفوی که به واسطه برادری فرمانده سابق سپاه و هم به خاطر حضور در فضای سیاسی ایران(کاندیداتوری در انتخابات مجلس هشتم) از شهرت خاص برخوردار است قرابت بیشتری با افکار اصلاح‌طلبان دارد. در انتخابات مجلس هشتم هم بیشتر احزاب اصلاح‌طلب از جمله حزب اعتماد ملی از او حمایت کردند.

رئیس آکادمی مطالعات لندن که اکنون در ایران به سر می‌برد در گفت‌وگوی اختصاصی با ایلنا تاکید می‌کند که برای تاثیر‌گذاری در عرصه بین الملل باید هر چه سریعتر مناقشات داخلی پایان یابد.

بخش اول این گفت‌وگو با محوریت اولویت‌های دیپلماسی ایران در ذیل می‌آید:
سید سلمان صفوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به سوالی در خصوص احتمال اجماع علیه پرونده هسته‌ای ایران در جامعه بین‌المللی با بیان اینکه جامعه بین‌الملل را باید به دو بخش دولت‌ها و ملت‌ها تقسیم کرد، گفت: ملت‌ها در جامعه بین‌الملل با ایران هستند و بر این اعتقادند که فعالیت‌های هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است و معتقدند اگرهم فعالیت‌های هسته‌ای ایران صلح‌آمیز نباشد چرا با کشورهای دیگر نظیر آمریکا، انگلیس و روسیه که هزاران سلاح هسته‌ای دارند، برخورد نمی‌شود؟
وی با تاکید بر اینکه ملت‌های جهان متوجه سیاست‌های دوگانه غرب و حتی سازمان ملل نسبت به ایران هستند، گفت: در رابطه با دولت‌ها باید به مغالطه غربی‌ها توجه داشت و آن این است که آنها خود را مرکز جهان می‌دانند یعنی اگرچه فرانسه، آمریکا و انگلیس دارای وزن مهمی در جامعه بین‌الملل هستند، ولی تمام جامعه بین‌الملل به آنها منحصر نمی‌شود.

اجماع بین‌المللی تاکنون نتوانسته علیه ایران شکل بگیرد
رئیس آکادمی مطالعات ایرانی لندن با بیان اینکه بر اساس وزن قدرت‌ها و با یک نگاه عینی و واقع‌بینانه این کشورها دارای وزن خاصی در جامعه بین‌الملل هستند، خاطر نشان کرد: اکثر کشورهای غیرمتعهد حامی ایران هستند و از این رو اجماع بین‌المللی تاکنون نتوانسته علیه ایران شکل بگیرد. اما سیاست آنها (غربی‌ها) این است که بتوانند این اجماع را درست کنند و نشان دهند که ایران آماده مصالحه نیست.
وی افزود: ایران به‌عنوان عضو NPT حقوق حقه‌ای دارد و ایران اهل مصالحه، گفت‌وگو و دیپلماسی است اما در صورتی که حقوق مشروع‌اش حفظ شود.

پیشنهاد مبادله اورانیوم فریب‌کاری دنیای غرب است
رئیس مرکز بین‌المللی مطالعات صلح در خصوص مبادله اورانیوم گفت: پیشنهاد مبادله اورانیوم واقعا فریب‌کاری دنیای غرب است و این بحث به خاطر مناقشاتی که در داخل ایران ایجاد شده و نیز فضای خاصی که در ایران و روابط بین ملت، دولت و پارلمان ایجاد شده، غربی‌ها فکر کردند که ایران ضعیف شده است و می‌تواند سیاست‌های خود رادر حوزه‌ هسته‌ای تحمیل کند.البته مشخص است که اگر دولتی ضعیف شد در حوزه روابط بین‌الملل قدرت چانه‌زنی و گفت‌وگوهای دیپلماتیک ضعیف می‌شود.
صفوی با بیان اینکه مبادله اورانیوم غنی شده یک کلاهبرداری آشکار است، تاکید کرد: اگراین معامله می‌خواست صورت بگیرد، صورت معامله یک معامله سیاسی است نه یک معامله فنی و حقوقی و من شخصا مخالف مبادله اورانیوم ایران با غربی‌ها و روسیه هستم و اگر هم بخواهد صورت بگیرد یک معامله سیاسی است و باید منوط به این باشد که تمام قطعنامه‌های که علیه ایران صادر شده است، لغو شده و غربی‌ها و کشور روسیه به تعهدات خودشان در زمینه سرمایه‌گذاری در ایران و لغو همه تحریم‌ها که در طول این مدت علیه ما صادر کردند، عمل کنند.
وی ادامه داد: غربی‌ها فکر کردند با یک عده کودک در ایران روبه‌رو هستند در حالی که در ایران عقلای زیادی دارد و به درستی هم جلوی این کلاهبرداری بین‌المللی ایستاده‌اند.راکتور پزشکی تهران نیازمند میله‌های هسته‌ای است و این جزو حقوق ماست که این میله‌ها را خریداری و تحویل بگیریم و هیچ نیازی به مبادله نیست.
این کارشناس ارشد روابط بین‌الملل به پیشنهاد اخیر برخی کشورها مبنی بر خرید رادیوایزوتوپ‌ از بازار گفت: پیشنهاد اخیر غربی‌ها مبنی بر خرید رادیوایزوتوپ‌ها از بازار هم یک کلاهبرداری جدید است معنی این پیشنهاد این است که ما راکتور تهران را تعطیل کنیم و این قابل عمل نیست چون ما کشوری هستیم که به دنبال استدلال هستیم.
وی با بیان اینکه این‌گونه پیشنهادها،پیشنهادهای غیرمنصفانه و غیرعادلانه است که هیچ‌کس در ایران نمی‌تواند آن را بپذیرد، افزود: مسائل بین‌المللی مسائلی فراجناحی است و اگر هم عده‌ای در داخل با هم اختلاف دارند هیچ دولتی نمی‌تواند به این پیشنهادهای ذلت‌آمیز تن بدهد.

بازیگران جدید در عرصه بین‌الملل
صفوی با اشاره به بازیگران جدید در عرصه بین‌الملل گفت: ااکنون در مقابل فشارهایی که آمریکا، انگلیس و فرانسه به ایران می‌آورند و به دنبال تحریم مجدد علیه ایران هستند برخی بازیگران جدید وارد صحنه شدند که مایل به گفت‌وگومیان طرفین هستند مانند قطر، ترکیه، برزیل و ژاپن که نقش میانجی را ایفا می‌کند.

عده‌ای در ایران دل به این بسته‌اند که با تکیه بر روسیه می‌توانند جلوی غرب بایستند
وی با بیان اینکه متاسفانه روسیه امتحان بدی پس داد، گفت: روسیه در طول این مدت کارهای مختلفی علیه منافع ملی انجام داد اولا موشک‌های s 300 را علی‌رغم این‌که در سال 2005 با ما قراردادی را منعقد کرده بود به ایران تحویل نداد و در داخل حاکمیت این کشور به خاطر تحویل موشک‌های s 300 به ایران اختلاف‌های جدی وجود دارد.
رئیس آکادمی مطالعات ایرانی لندن با بیان اینکه روس‌ها علی‌رغم تعهداتشان و میلیاردها پولی که از ایران تحویل گرفتند تاکنون نیروگاه بوشهر را به ما تحویل نداده‌اند، تاکید کرد: متاسفانه عده‌ای در ایران دل به این بستند که با تکیه بر روسیه می‌توانند جلوی غرب بایستند وقایع اخیر در ایران و به خصوص مبادله اورانیوم که روسیه با فرانسه و آمریکا یک جبهه شده است نشان می‌دهد که روس‌ها منافشان با منافع غربی‌ها گره خورده است و این آقایان در ایران باید بیدار شوند که با تکیه به روسیه جلوی غرب نمی‌توانند بایستند ما با تکیه بر خودمان می‌توانیم جلوی غرب بایستیم زیرا روسیه منافع کلانش در ارتباط با غرب بیش از ایران است.
وی با بیان اینکه در گروه 1+5 چین به دنبال منافع ایران نیست، اظهار داشت: دوستان ما در ایران باید متوجه باشند که چین اکنون سر مسائل تایوان با آمریکا اختلاف دارد چون آمریکا اسلحه به تایوان می‌فروشد و این مساله مخالف منافع ملی چینی‌هاست.
این کارشناس ارشد روابط بین‌الملل در خصوص تحریم‌هایی فلج‌کننده نیز گفت: این تحریم‌ها یک مساله جدیدی نیست و 30 سال است غرب تحریم‌هایی را علیه ایران مطرح می‌کند .ما تقریبا از سال اول انقلاب با تحریم یکجانبه آمریکا روبه‌رو شدیم بعداَ هم اروپایی‌ها هم تحریم‌های اعلام نشده‌ای علیه ما انجام دادند یعنی ما همیشه در طول این 30 سال نتوانستیم به تکنولوژی‌های پیشرفته دست یابیم حتی در زمینه قطعات یدکی همیشه با تحریم روبه‌رو بودیم.
وی تصریح کرد: علی‌رغم این تحریم‌ها ما در حوزه‌های حساس به پیشرفت‌های چشم‌گیری نایل شدیم مانند ناوشکن جماران که یکی از ناوهای پیشرفته است و به دست ایرانی‌ها ساخته شد. ما علیرغم تحریم‌ها توانسته‌ایم سامانه دفاعی خود را تقویت کنیم و قدرت موشکی خود را ارتقا بخشیم و اکنون در دنیا روی قدرت موشکی ما حساب می‌کنند.

تحریم‌ها اثرگذار است وکاغذ پاره هم نیست
صفوی تاکید کرد: تحریم‌ها اثرگذار است و کاغذ پاره هم نیست اما تعیین‌کننده نیست و معتقدم این تحریم‌ها موجب تغییر سیاست‌ها و رفتار ایران نسبت به مساله هسته‌ای و سیاست‌های امریکا نخواهد شد.
رئیس مرکز بین‌المللی مطالعات صلح در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به سوالی در خصوص اولویت‌های دیپلماسی ایران و اینکه ایران چه باید بکند که به‌عنوان پل صلح در خاورمیانه و آسیای مرکزی شناخته شود‏، به مولفه‌هایی نظیر ایجاد اعتماد‌سازی با دولت‌های خلیج فارس و مصر، توافق با قدرت‌های خارجی براساس منافع مشترک، گسترش روابط سازنده و صلح‌آمیز با ملت‌ها و نخبگان منطقه، حضور فعال و کارشناسان در فضای رسانه ای، بکارگیری دیپلماسی عمومی از طریق حضور فعال و مدبرانه دانشگاهیان و نخبگان، خردگرایی و دوری از جنجال‌سازی و نیز ایجاد لابی‌های خردمندانه و موثر در کشورهای پرنفوذ جهان و منطقه اشاره کرد و گفت: اولویت مهم در حوزه دیپلماتیک باید این باشد که روی افکار عمومی جهان باید کار کرده و  جلب سیاست‌های صلح‌آمیز و عادلانه خود بکنیم و نگذاریم که افکار عمومی جهان را امپریالیسم خبری شکل دهد.

نباید به العالم و پرس تی وی دل ببندیم
وی در همین خصوص خاطرنشان کرد: اگر ما به “العام” و ”پرس تی وی” دل بسته ایم که می‌توانیم با استفاده از آنها روی افکار عمومی جهان تاثیر گذار باشیم ره به جایی نمی‌بریم نفوذ العام، و پرس تی وی به اندازه نفوذ سی ان ان و فرانس پرس نیست ما اگر افکار عمومی ملت‌های جهان را داشته باشیم اجماع دولت‌ها هیچ اثری بر ما نخواهد داشت.
صفوی خاطرنشان کرد: در این دهکده جهانی اگر همه دولت‌ها متحد باشند ولی افکار عمومی جهان را نداشته باشتد خیلی از کارها را نمی‌توانند انجام دهند ما باید با پروژه ایران هراسی به نحوه عملی مبارزه کنیم.

باید اعتماد کشورهای منطقه را جلب کنیم
وی با اشاره به کشورهای خلیج فارس گفت: ما باید  اعتماد کشورهای خلیج فارس را جلب کنیم و در عمل نشان دهیم که قصد تعرض به این کشورها را نداریم.
رئیس آکادمی مطالعات ایرانی لندن با بیان اینکه متاسفانه در طول این 30 سال بدبینی‌های زیادی علیه ایران ایجاد شده است گفت: برخی زمان‌ها ما کارهایی را انجام دادیم که به آنها (کشورهای منطقه) بهانه دادیم ما باید تلاش کنیم که بین ایران و کشورهای خلیج فارس اعتماد‌سازی صورت گیرد و اگر این کشورها اعتمادشان به ما جلب شود و قراردادهای امنیتی، استراتژیک و اقتصادی با ما ببندند  می توانیم یک امنیت منطقه‌ای را در خلیج فارس شکل داده و در منطقه تاثیر گذار باشیم.
وی دیگر اولویت دیپلماسی ایران را اولویت هسته‌ای دانست و گفت: پرونده هسته‌ای پرونده مفتوحی است و این پرونده نیازمند این است  که از عقول همه کارشناسان دیپلماتیک با تجربه کشور استفاده کنیم چون این مساله (پرونده هسته ای) مساله ملی است و ما باید به آن به دید ملی نگاه کرده و از قدرت تخصصی و کارشناسی همه نیروها استفاده کنیم.
صفوی با تاکید بر اینکه در حوزه سیاست خارجی نباید بحث‌های جناحی صورت گیرد، خاطرنشان کرد: دیپلماسی نیاز به دانش و تجربه دارد و باید پیچیدگی‌های دیپلماتیک را دریابیم و متوجه باشیم که مسائل دیپلماتیک مسائل ساده‌ای نیستند و بازیگران مختلفی در این حوزه فعالیت می‌کنند و این یک واقعیت است که هیچ کس دوست استراتژیک ما نیست و هیچ دولت هم برادر ما نیست و ما باید بتوانیم که در این ساختار جهانی اهداف دیپلماتیک خود را از طریق ایفای یک گفتمان سازنده وبازیگران مختلف به پیش ببریم.
این نویسنده و تحلیلگر مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: نگاه ماباید نگاه دراز مدت باشد و خیلی عجول نباشیم و بایک نگاه کلان و دراز مدت و با تکیه بر دیپلمات‌های باتجربه و دریافت پیچیدگی‌ها و تکیه بر ملت خود در عرصه بین‌الملل نقش موثری ایفا کنیم.

مناقشات داخلی تاثیر بسزایی در وضعیت ما در عرصه بین الملل می‌گذارد
وی با اشاره به حوادث پس از انتخابات گفت: این مناقشات داخلی به ضرر منافع ملی است و تاثیر بسزایی در وضعیت ما در حوزه سیاست خارجی می‌گذارد باید وحدت ملی را تقویت بخشیم و بر تیکه بر وحدت ملی و پشتیبانی اکثریت ملت ایران پروژه ملی هسته‌ای را به پیش ببریم و با عزت، حکمت و فهم صحیحی و درست آرایش صحنه روابط بین‌الملل را به پیش ببریم.
صفوی تاکید کرد: معتقدم که در کوتاه مدت ایران و غرب بر سر مساله هسته‌ای به مصالحه‌ای نمی‌رسند چون فاصله بین درخواست‌های ما و آنها زیاداست حقوقی که ما می‌خواهیم یک حقوق حقه است و درخواست‌های آنان قابل عمل نیست.

رسانه‌های داخلی باید چند صدایی را ترویج دهند
وی با تاکید بر تقویت رسانه‌های داخلی برای مقابله با امپریالیسم خبری، گفت: ما باید رسانه‌های داخلی و خارجی خود را تقویت کرده و رویکردها را در این خصوص اصلاح کنیم. رسانه‌ها باید چند صدایی بوده و حافظ منافع ملی باشند.
 
پارازیت انداختن برای مقابله با رسانه‌های خارجی استراتژی صحیح نیست
رئیس آکادمی مطالعات ایرانی لندن با بیان اینکه شبکه‌هایی نظیر العام و پرس تی وی برای انتقال صدای ایران به جهانیان کافی نیست گفت: در اروپا و آمریکا خیلی‌ها حتی مسلمانان هم پرس تی وی را نمی‌شناسند به همین دلیل باید در داخل کاری کنیم که مردم به سراغ رسانه‌های بیگانه از جمله بی‌بی سی و صدای آمریکا تمایل پیدا نکنند و رسانه‌های داخلی ما باید مطالب را به گونه‌ای ارائه کنند که مردم به آنها اعتماد کنند.
وی در پایان تاکید کرد: پارازیت انداختن برای مقابله با رسانه‌های خارجی استراتژی صحیح نیست استراتژی صحیح این است که رسانه‌های داخلی تقویت شود و صدای همه ملت ایران باشند.



رهروان شهادت ::: یکشنبه 88/12/16::: ساعت 1:47 عصر

خبرگزاری فارس: رئیس گروهک تروریستی پژاک به همراه دوتن از سران گروهک پ.ک.ک در منزل خود در آْلمان به سر می‌بردند که توسط 12 تن از نیروهای لباس شخصی پلیس ضد ترور آلمان دستگیر شدند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در منطقه کردستان عراق، در حالی که کمتر از دو هفته از دستگیری "عبدالمالک ریگی " شرور شرق ایران می‌گذرد، "عبدالرحمان حاج احمدی " رئیس گروهک تروریستی پژاک در یک عملیات غافلگیرانه توسط پلیس آْلمان دستگیر شد.
در این عملیات، 12 تن از نیروهای لباس شخصی پلیس ضد ترور آلمان در اقدامی سریع وارد منزل عبدالرحمان حاج احمدی شده و وی را دستگیر می‌کنند.
در این عملیات نیروهای پلیس آلمان 2 ساعت منزل این سرکرده گروهک تروریستی پژاک را مورد بازرسی قرار دادند و تلفن، کامپیوتر شخصی و دیگر وسایل ارتباطی وی را نیز ضبط کرده و با زدن دستبند بر دستان این شرور، وی را به نقطه‌ای نامعلوم منتقل کردند.
هم اکنون نیز وی تحت بازداشت نیروهای پلیس آن کشور می‌باشد.
پس از دستگیری رئیس گروهک تروریستی پژاک، نیروهای پلیس ضد ترور آْلمان در عملیاتی دیگر "رمزی کارتال " و "زبیر آیدان " دو تن از سران گروهک تروریستی پ.ک.ک که در یک منزل مسکونی دیگری در نزدیکی منزل حاج احمدی مستقر بودند، را دستگیر و بازداشت کردند.
تحرکات گروهک تروریستی پژاک نا امنی‌هایی برای برخی مناطق مرزی و کردنشین ترکیه، عراق و ایران ایجاد کرده بود




رهروان شهادت ::: یکشنبه 88/12/16::: ساعت 1:45 عصر

سپاه نیوز: با هدف افزایش هوشیاری و آمادگی رزمی و دفاعی کارکنان، رزمایش نظامی چریک و ضد چریک با بهره گیری از آخرین تجهیزات و تاکتیک ها برگزار شد.
به گزارش سپاه نیوز؛ در این تمرین، نیروهای عمل کننده در قالب چریک و مهاجم و ضدچریک و مدافع سازماندهی شدند و با رعایت اصول حفاظت اطلاعات، نیروهای چریک توانستند با استفاده از تاریکی شب و با غلبه بر مقاومت های نیروهای ضد چریک، به داخل یگان های دفاعی و قرارگاهی نفوذ کنند.
سردار فرمانده منطقه سوم دریایی سپاه در گفتگویی ضمن اعلام برنامه رزمایش در این منطقه، عملیات چریک و ضد چریک را یکی از مراحل این رزمایش عنوان کرد و گفت: ما قصد داریم تا حالت های مختلف دفاعی و تهاجمی را در شرایط مختلف تمرین کرده و نیروهای خود را برای احتمالات مختلفی که ممکن است حادث شود، آماده نگه داریم.
گفتنی است در بخش دیگری از رزمایش، گروه تخریب و انفجارات با استفاده از آخرین تجهیزات و امکانات و بهره گیری از تاکتیک های جدید در زمینه انهدام، ایجاد موانع و انفجار، توانمندی های خود را به نمایش گذاشتند و میزان آمادگی این واحدها مورد ارزیابی قرار گرفت.
انتهای خبر/05 
   



رهروان شهادت ::: یکشنبه 88/12/16::: ساعت 10:17 صبح

<   <<   31   32   33   34   35   >>   >
>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 5


بازدید دیروز: 27


کل بازدید :146270
 
 >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
 
 
 
>>اشتراک در خبرنامه<<
 
 
>>طراح قالب<<