سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و چون گفته خوارج را شنید که حکومت جز از آن خدا نیست ، فرمود : ] سخن حقّى است که بدان باطلى را خواهند . [نهج البلاغه]

فرهنگی سیاسی اجتماعی

دیدار روز شنبه خبرنگاران با رئیس‌جمهور در حالی برگزار شد که در این دیدار پیش از سخنرانی دکتر احمدی‌نژاد یکی از خبرنگاران خواستار صیانت قضایی از خبرنگاران شد و از اینکه به نظر او برخی مسئولین علاقه دارند خبرنگاران را در راهروهای دادگاه‌ها بچرخانند، انتقاد کرد.

اما در ادامه هنگامی که نوبت به سخنرانی رئیس‌جمهور رسید، ‌وی با انتقاد از کسانی که علیه منتقدان شکایت طرح می‌کنند، اظهار داشت: «من این رویه را قبول ندارم که بخواهیم با نویسنده ای به خاطر نقدی که نوشته است، برخورد کنیم و بخواهیم به هر قیمتی او را محکوم کنیم.

به گزارش ایرنا احمدی‌نژاد با بیان این که در طی پنج سال گذشته بیشترین نقد، انتقاد و تخریب علیه دولت وی صورت گرفته اما دولت برخوردی با منتقدان نداشته است، افزود: اگر هم دستگاه ها شکایتی مطرح کرده اند آن را در روز خبرنگار صفر کردیم و اکنون هم اعلام می‌کنیم که اگر دستگاهی شکایتی از خبرنگاران دارد آن را پس بگیرد.

رییس جمهوری با تاکید بر این که رسانه ها باید در بیان مطالب خود جایگاه شخصیت های عالی رتبه نظام را حفظ کنند، اظهار داشت: طبق قانون شخصیت های این افراد باید به خاطر حفظ ایران، حفظ فرهنگ و استقلال کشور حفظ شود که شامل امام راحل، رهبری و رییس جمهوری است. اگر کسی به این شخصیت ها اهانت کرد، باید به طور مستقیم وارد شد و نیاز به شکایت ندارد.

احمدی‌نژاد با بیان این که این موضوع درباره وی به عنوان رییس جمهور این کشور اتفاق نیفتاده است، افزود: البته من از این جهت ناراحت نیستم چون ما نوکر مردم هستیم.

رییس جمهوری از این که برخی بر خلاف قانون حلقه های امنی را برای خود ایجاد و علیه منتقدان شکایت می‌کنند، انتقاد کرد و گفت: فردی در مقاله خود بدون نام بردن از کسی مطلبی را درباره یک شیوه نادرست نوشته است اما می‌گویند چون به فلان آقا خورده است باید پیگیری شود. بالاخره مقاله می‌نویسند که به فلان آقا بر بخورد، دردش بیاید و خود را اصلاح کند.

احمدی نژاد با یادآوری یکی از آرای صادره در دادگاه مطبوعات گفت: اخیرا اتفاق عجیبی افتاد و با وجود آن که هیات منصفه با اکثریت قاطع نویسنده این مقاله را مجرم ندانست اما قاضی برخلاف نظر هیات منصفه هفت ماه حبس تعلیقی برای وی صادر کرد.»

اما اظهارات روز گذشته رئیس‌جمهور بی‌پاسخ نماند و رئیس قوه در جلسه امروز (یکشنبه) مسئولان عالی قضایی انتقاد شدیدی به آن وارد کرد.

رئیس قوه قضائیه در اظهارات خود از ادبیات رئیس‌جمهور انتقاد کرده و گفته است که سؤال خبرنگار و پاسخ رئیس‌جمهور از پیش طراحی شده و ناشی از تحریک محرکان و تشویق مشوشان بوده است.

در عین حال، به‌نظر می‌رسد اظهارات روز گذشته رئیس‌جمهور و نحوه پاسخ به آن  در شرایط فعلی کشور که دشمن خارجی ضمن صدور قطعنامه‌های غیرقانونی، تهدیدها و لفاظی‌های خود را به‌طور قابل توجهی افزایش داده و دل به اختلافات داخلی بسته است،‌ پسندیده نیست، به طوری که رهبر انقلاب نیز در دیدارهای اخیر خود تأکید ویژه‌ای بر رعایت وحدت به‌ویژه در سطح سران قوا داشته‌اند.

در جلسه امروز مسئولان عالی قضایی، رئیس قوه قضائیه با انتقاد شدید از اظهارات رئیس جمهور در رابطه با اینکه قوه قضاییه مساله آزادی خبرنگاران را تحت تاثیر قرار می دهد، گفت: قبل از ورود به مباحث دستور جلسه مطلبی را باید عنوان کنم و آن اینکه دیروز در روز خبرنگار مطالبی غیرمنصفانه راجع به قوه قضاییه مطرح شده و متاسفانه شخص رئیس جمهور هم در این مطالب غیرمنصفانه شرکت کرده‌اند.

رئیس دستگاه قضا افزود: در آن جلسه مطرح شده است که قوه قضاییه مساله آزادی خبرنگاران را تحت تاثیر قرار داده و گاهی خبرنگاران برای پاسخگویی به مطالبی که درج و نقل می‌کنند محکوم یا روزها و ماه‌ها در راهروهای دادگاه ها کشانده می‌شوند.

وی با تاکید براینکه از خبرنگاری که مطالب خلاف واقع می‌گوید شاید چندان انتظاری نباشد تا از شخص رئیس جمهور، ابراز داشت: البته لحن خبرنگار و پاسخ رئیس جمهور نشان می‌دهد که مساله از پیش طراحی شده است و ناشی از تحریک محرکان و تشویق مشوشان. آنچه در این مساله مهم است نحوه گفتار و نسبت‌هایی است که شخص رئیس جمهور به قوه‌قضاییه داده‌اند.

وی ادامه داد: ایشان مدعی می‌شوند که قوه قضاییه می‌گردد تا خبرنگاری که به نقد دستگاهی یا مسئولی پرداخته را یک جوری محکوم کند، بعد به فردی اشاره‌ می‌کند که هیئت منصفه گفته‌اند او جرمی مرتکب نشده ولی قاضی او را محکوم کرده‌است. بعد هم اشاره و اشکالی به دادستان که مدعی العموم است و در مواردی که به شخص رئیس جمهور توهین شود، باید بدون شکایت به مسئله رسیدگی کند و ما تاکنون ندیده‌ایم که دادستان وارد شود نیازی هم البته نداریم ما خادم مردم هستیم.

آملی لاریجانی با اشاره به اینکه توقع‌ما از رئیس جمهور این است که ادبیاتش متین و فاخر و با تعابیر جا افتاده و البته صحیح و منصفانه باشد، اظهار داشت: ایشان اضافه می کند در مواردی هم که حتی اسمی از کسی برده نشده است، قاضی می‌گوید این مطلب به فلان شخص می‌خورد، در حالی که وقتی مطلبی نوشته می‌شود و نقد می‌شود اگر به کسی هم خورد، خورد. باید بخورد تا دردش بیاید. اینها تقریباً مطالب روز گذشته ایشان است. اولاً توقع‌ما از رئیس جمهور این است که ادبیاتش متین و فاخر و با تعابیر جا افتاده و البته صحیح و منصفانه باشد.

وی افزود: من از باب یک شهروند عادی این مملکت چنین توقع حقی را از ایشان دارم. این چه ادبیاتی است که مثلاً خورد که خورد بگذار بخورد تا دردش بیاید و در جلسه رسمی آن هم رئیس جمهور این کشور چنین سخنانی قابل توجیه نیست و دوستانه عرض می‌کنم صحیح نیست.

رئیس دستگاه قضا در ادامه تاکید کرد: مطلب اصلی چیز دیگری است و آن اینکه این نسبت‌ها به قوه قضاییه خلاف است. اینکه گفته شود می‌گردند تا کسی را محکوم کنند نسبت کاملاً خلافی است. البته قوه قضاییه برخلاف میل خیلی‌ها کار می‌کند و قوه قضاییه شخص بنده نیست. بسیاری اوقات برخلاف میل من هم رأی می‌دهند.

آملی لاریجانی ادامه داد: قاضی مستقل است و رأیی که انشاء می کند، در اختیار خودش است و البته مسئول رأیی است که صادر می‌کند و نباید متوقع باشیم که قضات باب میل ما رأی بدهند. این چه توقع نادرستی است که رأی حسب میل ما باشد و گرنه متهم شوند به اینکه قوه قضاییه می‌گردد تا کسی را محکوم کند.

وی افزود: این که گفته‌اند شخصی در نوشته‌اش با اینکه اسم از کسی نبرده‌ است اما باز هم محکوم شده‌، ناشی از عدم درک صحیح مفاد قانون و کیفیت صدور رأی است.

رئیس قوه قضاییه با استناد به مواد قانونی گفت: در ماده 698 قانون مجازات اسلامی تصریح شده است که هر کس به قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی به وسیله نامه یا شکواییه یا مراسلات یا عرایض یا گزارش یا توزیع هرگونه اوراق چاپی یا خطی با امضا یا بدون امضا اکاذیبی را اظهار نماید یا با همان مقاصد اعمالی را برخلاف حقیقت رأساً یا به عنوان نقل قول به شخصی حقیقی یا حقوقی یا مقامات رسمی تصریحاً یا تلویحاً نسبت دهد اعم از اینکه از طریق مزبور به نحوی از انحاء ضرر مادی یا معنوی به غیر وارد شود یا نه علاوه بر اعاده حیثیت در صورت امکان، باید به حبس از دو ماه تا دو سال و یا شلاق تا 74 ضربه محکوم شود.

وی ادامه داد: این قانون تصریح می‌کند که یا به صورت صریح یا تلویحاً، ظاهراً معنای تلویح را نمی‌دانند. تلویح یعنی اسم نبرند اما طوری بگویند که به کسی تطبیق شود نص قانون این است «یا تلویحاً». بنابراین برای وقوع جرم و اثبات مجازات لازم نیست اسم بیاورند. قاضی بر اساس همین قوانین حکم می ‌کند. البته ممکن است قاضی هم اشتباهی بکند. بحث بر سر روش‌هاست.

لاریجانی تاکید کرد: این درست نیست که در یک جلسه رسمی بدون بررسی رأی و ادله آن و بررسی قانون قضات را محکوم کنیم. انتظار از مقامات رسمی کشور این نیست این را هم اضافه کنم که واضح است که نقد بابش با توهین و نشر اکاذیب جداست.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه آنچه قابل قبول است، این است که در کشور باید باب نقد باز باشد، ابراز داشت: قضات ما نیز در مجموع تحمل‌شان در این امور کم نیست. گاهی حکمی داده‌اند که کاملاً مستند است اما مورد انتقادات شدید واقع شده‌اند، ولی تحمل کرده‌اند. بحث اصلی این است که آیا بگذاریم هر کسی هرجور خواست حرف بزند. پس قوانین را برای چه کسی نوشته‌اند. قوانین را نوشته‌اند که مردم رعایت کنند. بنا نشود هرکسی به هرکسی توهین کند و هر تهمتی بزند.

وی ادامه داد: آیا این نحوه آزادی مطلوب است که برخی خبرنگاران برای اینکه روزنامه‌ها جلب توجه و نظر مردم را بکنند هر چه خواستند بنویسند؟ فراموش نکنیم که همین مطبوعات در تاریخ صد ساله اخیر بارها ابزار دست برخی شده‌اند تا نگذارند رجال سیاسی وظایف خود را پیش ببرند.

وی ادامه داد: با همین مطبوعات به نحوی جلوی آزادی را گرفتند که هر کسی خواست سخن حقی هم بگوید، در مقابلش ایستادند. مرحوم مدرس را همین طور کوبیدند.

لاریجانی با بیان اینکه کسانی که چکمه پوشیدند و مجلس را به توپ بستند با مقدماتی این کار را کردند و حالا می‌بینیم که به رئیس مجلس توهین می کنند، افزود: اکنون کار به جایی رسیده‌است که می‌گویند مجلس را به توپ می‌بندیم. همه ما صد در صد وظیفه داریم مسیر قانون را طی ‌کنیم.

وی با تاکید بر اینکه این بساط باید جمع شود که افرادی لاابالی باشند و هرچه خواستند بگویند، افزود: در این مسائل اگر قوه قضاییه وارد نشود، مسئول است. این چه کاری است که عده‌ای را تشویق می‌کنید که این مسیر غیرقانونی را بروند و اسمش را نیز نقد می‌گذارید. یعنی قاضی ما فرق بین نقد و توهین را نمی فهمد؟ فرق بین نقد و اشاعه کذب را نمی‌فهمد؟! بعد اعلام می‌کنند هیئت منصفه گفته‌اند جرم نیست ولی قاضی گفته جرم است.

رئیس دستگاه قضا ادامه داد: اولاً یک قاضی نبوده بلکه در دادگاه کیفری استان سه تا قاضی است و بالاتفاق جرم تشخیص داده اند و آن هم قضاتی که علی الاصول اهل دقت هستند.

وی افزود: ثانیاً این مسئله چند سال پیش در شورای نگهبان مطرح بود، آنجا در قانون نوشته بودند که هیئت منصفه اگر رأی به مجرمیت شخصی داد قاضی می تواند تبرئه کند ولی اگر رأی به تبرئه داد قاضی دیگر نمی‌تواند جرم تلقی کند، این قانون، ظاهراً در مجلس ششم به تصویب رسیده بود. ما در شورای نگهبان به آن ایراد شرعی گرفتیم، ایراد هم همین بود که الان می‌گویم که قاضی در حکمش مستقل است، قاضی تابع هیئت منصفه نیست بنابراین اطلاق الزام قاضی به اینکه نمی‌تواند در صورت مذکور حکم به مجرمیت کند، خلاف شرع است. شما نمی‌توانید الزام کنید که هرچه هیئت منصفه بگوید، قاضی باید تبعیت کند.

آملی لاریجانی در ادامه صحبت های رئیس جمهور مبنی بر اینکه دادستان در موارد توهین به رئیس جمهور ورود نکرده است را خلاف واقع عنوان کرد و افزود: اما این سخن رئیس جمهور که گفته است دادستان در موارد توهین به رئیس جمهور ورود نکرده و متاسفانه این حرف را چند بار تکرار کرده‌اند مسئله خلاف واقعی است. من قبلاً به خودشان هم تذکر داده‌ام.

وی ادامه داد: دادستان اعلام کرده که ایشان در چند مورد اقدام کرده است چهار مورد خود دادستان از باب مدعی‌العموم و 16 مورد هم حسب شکایت رئیس جمهور وارد عمل شده‌اند. حالا اینکه شکایت ها به محکومیت بیانجامد یا نه، ربطی به دادستان ندارد. پس این چه سخن خلاف واقعی است که می‌گویید. توقع از نهادهای رسمی این است که منصفانه و مستند سخن بگویند.

وی در پایان تاکید کرد: در نهایت مجدداً تکرار می‌کنم همگان بدانند مسیر ما، مسیر قانون است. بساط توهین باید جمع شود، این مسئله را که توهین با نقد فرق می‌کند، نه تنها همه قضات و مسئولان بلکه عموم مردم هم می‌دانند و می‌دانند که آیا در حرف زدن و سخن گفتن یا نوشتن شما نشر اکاذیب می‌کنید یا نقد می‌کنید.




رهروان شهادت ::: دوشنبه 89/5/18::: ساعت 2:56 عصر

نصرالله اسناد دخالت صهیونیست‌ها در ترور حریری را افشا می‌کند

خبرگزاری فارس: دبیرکل حزب‌الله لبنان در کنفرانس خبری امشب خود که ساعت 10شب به وقت تهران برگزار می‌شود و بیش از دو ساعت به طول می‌انجامد، اسناد و اعترافات برخی افراد را در خصوص دخالت رژیم صهیونیستی در ترور رفیق حریری برملأ می‌کند.


به گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری "المنار "، لبنانی‌ها بی‌صبرانه منتظر سخنان بسیار مهم سید حسن نصرالله هستند که قرار است ساعت هشت و نیم عصر امروز به وقت محلی (10 شب به وقت تهران) در نشست خبری ایراد کند به ویژه که دبیرکل حزب الله وعده داده است که تصاویر اسناد و اطلاعات مربوط به دست داشتن اسرائیل در ترور رفیق الحریری را ارائه می‌کند.
المنار نوشت فرضیه اسرائیل که گزارش‌های کمیته‌های تحقیق بین‌المللی آنها را لحاظ نکرده است جای سوال‌های زیادی را باقی گذاشته است.
المنار در ادامه افزود: بر اساس برخی اطلاعات که این روزها به رسانه‌ها درز کرده است: " یکی از تجار زمانی به رفیق الحریری گفت که حزب الله می‌خواهد تو را ترور کند و باید مراقب خود باشی در آن زمان این تاجر در سوریه بازداشت شد و به لبنان بازگردانده شد اما بعدا معلوم نشد که این لبنانی به کجا فرار کرد اما این فرد در سوریه اعتراف کرده بود که اسرائیل وی را مامور کرده بود که به رفیق الحریری آن دروغ را بگوید. "
بر اساس این اطلاعات اسرائیل از سال 1993 در خط ترورهای لبنان وارد شد و اجرای طرح‌های خود برای فتنه‌‌انگیزی میان لبنانی‌ها از طریق نفوذ دادن جاسوس‌های خود در نهادهای اصلی لبنان ادامه داد.
منابع آگاه گفتند: دبیرکل حزب‌الله امروز تصاویر، اسناد و اعترافات برخی افراد را به صورت صوتی و تصویری ارائه خواهد داد که اشاره به دخالت اسرائیل در ترور رفیق حریری دارد.
در نشست خبری امشب سید حسن نصرالله که بیش از دو ساعت به طول خواهد انجامید جمع زیادی از خبرنگاران لبنانی و نمایندگان خبرگزاری‌های عربی و بین‌المللی حضور دارند و اسنادی را که حزب الله در این باره در اختیار دارد و در اختیار طرف‌های ذیربط در لبنان قرار خواهد گرفت فاش خواهد کرد.
منابع آگاه به روزنامه السفیر لبنان گفتند: اظهارات سید حسن نصرالله افق‌های جدیدی را برای تحقیق درباره ترور رفیق الحریری می‌گشاید و دادگاه بین‌المللی اگر بخواهد که در کار خود شفاف و درست عمل کند می‌تواند این مدارک را دریافت و از آن استفاده کند.




رهروان شهادت ::: دوشنبه 89/5/18::: ساعت 2:51 عصر

>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 7


بازدید دیروز: 2


کل بازدید :144896
 
 >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
 
 
 
>>اشتراک در خبرنامه<<
 
 
>>طراح قالب<<