بهترینِ برادرانت، کسی است که از اموال خود به تو ببخشد، و بهتر از او کسی است که تو را بی نیاز سازد و اگرخود به تو نیازمند گشت، تو را معاف دارد [و از تو چیزی نخواهد] . [امام علی علیه السلام]

فرهنگی سیاسی اجتماعی












غرب زدگی این دسته از اساتید باعث شد خود به خود به تبلیغ اندیشه ای غربی روی بیاورند که سکولاریسم یکی از کلیدی ترین آنهاست.
  

وارد سایت اصلی ایرانیان حامی سکولاریسم که  می شوی ، در کنار تبلیغات رنگارنگ توییتر و فیس بوک و مقالات جورواجور در باب جدایی دین و سیاست ، شعارهای جالبی به چشمت می خورد : "شعار ملت ما ، دین ازسیاست جدا! " یا "در چهارشنبه سوری ولایت را از خود دور کنیم!".این ظواهر و شعائر حس کنجکاوی هر ایرانی را بر می انگیزد که این افراد ( به ظاهر) ایرانی چه کالایی را اینگونه تبلیغ می کنند ... .


اصطلاح سکولار از ریشه لاتین به معنای روزگار یا دنیا ریشه می گیرد و در اندیشه سیاسی غرب، به صورت اصطلاحی در آمده است که، به جای «دنیوی» در مقابل «دینی» به کار می رود.
پس از سپری شدن قرون وسطا در غرب، هنگامی که در میان طبقه نوپای سوداگر، این طرز تفکر به وجود آمد که کلیسا، نباید در مسایل کشور دخالت کند، از آن پس سکولاریسم نام مکتبی گردید که اساس تفکر آن اعتقاد به جدایی مسایل دنیوی، مانند سیاست، اقتصاد و معیشت از مسایل مذهبی است. در این مکتب مذهب، تنها به عبادات و مراسم مخصوص خود و زندگی شخصی افراد مربوط باشد و نباید در سیاست دخالت کند.
مکتب سکولاریسم، مانند بسیاری از اندیشه های انحرافی مغرب زمین، از یک سو محصول و نتیجه بدآموزی های مسیحیت تحریف شده و از سوی دیگر حاصل عملکرد غلط متولیان کلیساست. زیرا مسیحیت تحریف شده، از یک سو بینشی متشتت داشته و دین و دنیا و آخرت و دولت را به عنوان دو قطب متضاد و مخالف معرفی کرده است، چنان که هر کس آخرت را بخواهد، باید از دنیا، کنار بکشد، و هر کس، به امور دنیوی بپردازد، باید از جهان آخرت، دست شوید. از سوی دیگر، کلیسا استبداد شدید مذهبی را ـ که ظاهراً بر خلاف تعالیم خود مسیحیت است ـ برقرار ساخته و اداره امور سیاسی را قبضه کرده بود.


در ایران اما ، نطفه سکولاریسم در عصر قجر (بین دو جنگ جهانی) ، آنجا که روس ها ایران را شکست دادند بسته شد و در جریان مشروطه تثبیت شد . انقلاب اسلامی را باید نقطة آغاز افول سکولاریسم برشمرد؛ چرا که انقلاب اسلامی بر پایة دین و به رهبری فقیهی اسلام شناس و با مشارکت مردم مسلمان تحقق یافت. انقلاب اسلامی معلول برخورد تفکر اسلامی و سکولاریسم بود. که نتیجة آن،  غلبة تفکر دینی و عقب نشینی و انفعال سکولاریسم بود. پس از انقلاب اسلامی، تا مدتی سکولارها انزوا برگزیدند، اما با پایان گرفتن جنگ و فضای آزادی که فراهم آمد، مجدداً به میدان آمدند و از طریق مطبوعات، مصاحبه و نشر کتب، در صدد معارضه با دین و حکومت برآمدند.
همانقدر که ملکم خان، طالبوف، آخوندزاده و کسروی ( در گذشته) به جدایی دین از سیاست معتقد بودند ، مهندس مهدی بازرگان، عبدالکریم سروش و حتی سیدجواد طباطبایی به اسلام سکولار اعتقاد نشان دادند .


عبدالکریم سروش و مجتهد شبستری تاکید دارند که اسلام برخلاف مسیحیت دینی دنیوی است و برای سکولار شدن جامعه باید اسلام را به جایگاه واقعی آن یعنی به معنویت بازگرداند. مهندس مهدی بازرگان در آخرین نوشته خود میگوید اصل حکومت کردن جزء وظایف دینی نیست. عبدالکریم سروش بیشتر و بیشتر به سوی محدود کردن دین به عرفان حرکت کرده است. محمد مجتهد شبستری میگوید: دولت یک امر برون دینی است و فقه اندیشه سیاسی نیست.  او همچنین اضافه میکند که قرآن بر ارزش های حکومت و نه فرم حکومت تاکید دارد. البته سروش معتقد است با داشتن قانون از اخلاق بی نیاز نیستیم، جایی که قانونی به پایان می رسد، نقش اخلاق پدیدار می شود و معنی دقیق سکولاریزم هم همین است. به زعم سروش جدایی دین از سیاست از معانی سکولاریزم است اما معنای دقیق آن تعیین حدود دنیاست.
همچنین دکتر اسماعیل نوری علا ، سردبیر سایت سکولاریسم نو در مصاحبه با دویجه وله می گوید :
 "اگر ما مثل یک پزشک به یک بیمارنگاه کنیم، وقتی شما بیماری را تشخیص بدهید، مثلاً بگویید این پیکر را مار زده است، خود به خود باید دارویی را به این بیمار بدهید که از این سمی که در بدنش هست، رهایی پیدا کند. وقتی که جامعه‌ای دچار حکومتی می‌شود که در آن حکومت مذهب و حکومت یکی می‌شوند و دچار مصائب سی ساله‌ای می‌شوند، که ما با آن روبه‌رو هستیم، خود به خود به محض این که آدم بخواهد چنین مسائلی را از میان بردارد، متوجه می‌شود که باید مذهب را از حکومت خارج کرد. نه این که با مذهب مبارزه کرد، بلکه مذهب را باید از حکومت خارج کرد تا این امتیازات اختصاصی یک قشر خاص در جامعه از بین برود و دولت در خدمت تمام جامعه قرار گیرد. در نتیجه‌، به نظر من مسئله‌ی اصلی ما در حال حاضر مسئله‌ی رسیدن به یک حکومت سکولار است، حکومتی که مذهب از آن جدا شده و بیرون رفته است وحکومت می‌تواند ارزش‌ های عام حقوق بشری را که دیگر اختصاص به یک قشر خاص ندارد مطرح کند. حتی به نظر من و آنچه این سایتی که شما به آن اشاره کردید و اسمش "سکولاریسم نو" است، آن است که اساساً سکولار بودن حکومت، اگر مثلاً به آمریکا یا اروپا و کشورهای متمدن و پیشرفته نگاه کنیم، شرط اصلی برقراری یک حکومت دموکرات و برقراری مفاد اعلامیه حقوق بشر این است که این حکومت سکولار شده باشد. تا حکومت سکولار نشود، نه حقوق بشر را می‌شود در آن مستقر کرد و نه می‌توان از آن امید دموکراسی داشت."
شاید بتوان گفت پس از دوم خرداد رسانه ها و به طور ویژه مطبوعات انعکاسی از مسائل مطرح در سطح و عمق جامعه ایران بود. در عرصه ی وسیعتر اگر فرهنگ و ادبیات را مد نظر قرار دهیم و مثلا به کتابها و فیلمهای تولید شده در دوره اخیر نظر افکنیم، پیشرفت به سمت جامعه عرفی بیشتر عیان میشود.
صدای سکولار شدن جامعه پس از دوم خرداد. همان است که در کتابها، فیلم ها و روزنامه ها انعکاس می یافت. مثال واضح این فرایند کتاب « از شاهد قدسی تا شاهد بازاری» بود. ناکارآمدی دوم خرداد نشان از این داشت که فرایند سکولاریزه کردن دین، ره به جایی نخواهد برد.ترویج کنندگان فرهنگ غربی علم تجربی را مبنای معرفت خود قرار داده و نتیجه گرفته اند که چون علم، همواره در حال رشد و نقض و ابطال است، آدمی از رسیدن به معرفت یقینی در مورد شناخت عالم مادی و ماورای طبیعی و فهم یقینی دین محروم خواهد ماند و رهاورد آن در عرصه اعتقادی نسبیت، شکاکیت و حاکمیت روحیه تساهل و تسامح و در عرصة سیاسی و اجتماعی، دمکراسی تفکیک قبا و در نهایت، طرد معنویت از جامعه است. مایة تأسف، آن است که این امور، به نام اسلام شناسی، عرضه می شود و کسانی که اطلاع کافی از آرای هیوم، بیکن، راسل و پوپر ندارند، گمان می کنند که ناشران این توهمات، مبدع نظریه های اسلامی هستند.


بکرترین محیط پرورش سکولاریسم محیط دانشگاه هاست که در دهه اخیر آسیب های زیادی دیده است . متاسفانه به مرور زمان و با توجه به مقبولیت نخبگان تحصیل کرده در خارج کشور و به طبع آن تصاحب کرسی های تدریس دانشگاهی توسط این قشر ، دانشگاه ها مکانی مناسب برای رشد و یارگیری سکولارها شد . زیرا غرب زدگی این دسته از اساتید باعث شد خود به خود به تبلیغ اندیشه ای غربی روی بیاورند که سکولاریسم یکی از کلیدی ترین آنهاست . این روزها چشم امید همه دلسوزان انقلاب به اقدامات دولت و مجلس برای مبارزه با این بیماری فکری در قشر دانشجوست . 


تأکیدات این چند روزه وزیر علوم مبنی بر انتخاب اساتید متعهد و منکر این اندیشه به حق همان چیزی است که میتواند روند غربگرایی در تمام علوم ذهنی و تجربی در بین دانشجویان و نخبگان را که در دوره های گذشته پایه ریزی شده متوقف نماید. روندی که سالها در دانشگاههای ایران اسلامی ریشه دوانده و امروز بروز فرهنگی و سیاسی نیز دارد.




رهروان شهادت ::: دوشنبه 88/12/24::: ساعت 3:26 عصر
















اما آیا واقعیت، همین اتفاقات و تفسیرهای سایبری هست؟؟؟ تماس هایی که با ایران دارم و یا توریست هایی ر





و که می بینم همشون به غیر از این میگن!
  

سایت بالاترین از قول یک ضدانقلاب فراری خبر از شکست فتنه و آشوب داد و تصریح کرد اخبار فضای اینترنتی درباره فروپاشی نظام اسلامی، اغواکننده و خلاف واقع بوده است. این ضدانقلاب فراری همچنین نسبت به اینکه کاری از سران فتنه برآید ابراز تردید کرد.
به گزارش کیهان، فرد یاد شده در بالاترین (وابسته به منوشه امیرصهیونیست) می نویسد: «یه عالمه خبرهای ناامیدکننده از ایران می رسد. متاسفانه بنا به دلایلی نمی توانم به ایران برگردم و الا از جمله حاضرین در اعتراض ها بودم. اما به نوبه خودم هر کاری تا الان توانستم انجام دادم. اما الان سؤالی برام پیش اومده، هر کی می تونه به من جواب بده. به جرات می شه گفت سبزهای مخالف، 80- 90درصد فضای سایبر را سبز کردند و طبیعتا امثال منی که فقط اخبار رو از طریق اینترنت پیگیری می کنم می تونم بیشترین خبرهای سبز رو داشته باشم اما آیا واقعیت، همین اتفاقات و تفسیرهای سایبری هست؟؟؟ تماس هایی که با ایران دارم و یا توریست هایی رو که می بینم همشون به غیر از این میگن! واقعیت چیه؟ آیا امثال من، تو خواب پیروزی از طریق اخبار سایبر هستیم؟؟؟ کجا داریم می رویم؟
وی همچنین با ابراز تردید درباره کفایت موسوی، کروبی و خاتمی تصریح می کند: بیاین منطقی فکر کنیم، موسوی خوب! اما تا چقدر مرد عمله؟ گزینه خوبیه فقط برای قد علم کردن در برابر رژیم... شیخ شجاعمون کروبی! واقعا بدون ذره ای ترس تا الان اسرار مگو رو برای دنیا رو کرده، اما اونجوری که از شعارهای کاندیداتوری دوره قبل و سابقه ریاست مجلسش پیداست به شدت تحت تاثیر محیط اطرافش قرار می گیره. خاتمی عزیز! یه شخصیت مقبول بدون توان اجرایی... چه باید کرد؟ ما یه نفر و با قدرت و تصمیم گیری کامل می خواهیم. اصلا باید چکار کنیم؟ به کجا چنین شتابان؟ نکنه از چاله به چاه سقوط کنیم.




رهروان شهادت ::: دوشنبه 88/12/24::: ساعت 3:26 عصر

محمد هاشمی: اگر کسی مدرک و سندی از اموال ما دارد، بیاورد تا همان اموال را به اسمش کنیم
محمد هاشمی یکی از ریشه های دشمنی برخی جریان ها با هاشمی را این گونه بیان می کند: می گویند اسلام دین پابرهنگان است و آیت الله هاشمی رفسنجانی چون از طریق ایجاد اشتغال، کفش به پای مردم کرد، از لشکر اسلام کم کرد. این چه منطقی است که باید بگذاریم مردم گرسنه بمانند تا مسلمان باقی بمانند.
  

سحر- محمد هاشمی ، برادر اکبر هاشمی رفسنجانی در گفت و گویی مفصل با ویژه نامه نوروزی "بهار" به طرح مسائلی درباره هاشمی و حاشیه هایش پرداخت است؛ از جمله این که درباره حضور مهدی هاشمی در خارج کشور سخن گفته  و درباره شایعات مربوط به ثروت هاشمی نیز به صراحت گفته است که اگر کسی مدرک و سندی از اموال ما دارد، بیاورد تا همان اموال را به اسمش کنیم.
محمد هاشمی که بعد از انتخابات به سخنگوی تمام عیار شخص اکبرهاشمی تبدیل شده است درباره سفر مهدی هاشمی نکاتی را بیان کرده است. جالب است در بخشی از این مصاحبه از مهدی هاشمی به عنوان "امین پدر" در سفر به لندن یاد کرده است. ای کاش ایشان بیان می‌کردند که اگر کسی برای سرکشی به اموال دانشگاه آزاد به سفری می‌رود باید "امین نظام و مردم" باشد یا "امین اکبر هاشمی"؟(حال آنکه این شخص دارای پرونده قضایی در دادسرای نظام باشد و مردم هم در موقعیتهای مختلف از جمله راهپیمایی 9 دی نفرت خودشان را از این شخص نشان داده باشند.)
در آن بخش که در مورد مسولیت های مختلف مهدی در نظام صحبت کرده است ای کاش خبرنگار ویژه نامه "بهار" میپرسید: "در زمان پرونده معروف استات اویل آقا مهدی در کجای نظام مشغول خدمت به نظام بوده اند؟" و یا می‌پرسید: "آیا درآن زمان نیز امین پدر بوده است؟"

در ادامه محمد هاشمی نکاتی در مورد دارایی های اکبر هاشمی بیان کرده است: "به هر حال زندگی شخصی آیت الله هاشمی را آنهایی که می بینند، می‌دانند. آن روز که انقلاب شد، در خانه ای در دزاشیب بود که حدود 800 متر بود. الان در یک خانه اجاره‌ای زندگی می کنند که خیلی کمتر از آن است.
در مورد فرزندان ایشان هم باید بگویم که هیچ یک از بچه ها کار اقتصادی به آن معنا جز ادامه کشاورزی ندارند؛ همان کشاورزی که ما در رفسنجان داشتیم. بخشی از زندگی را از آنجا و بخشی را هم از حقوق خودشان اداره می کنند.
شایعه می کنند که مثلا در کیش یا فلان جا، فلان برج متعلق به ماست و می گویند خانواده هاشمی در مجموعه صنایع خودروسازی، بانک پارسیان، بنیاد مولی الموحدین، شرکت خودروسازی دوو و ... نفوذ دارند و در پشت این قضایا هستند.
حتی می گویند بر مناطق آزاد سیطره دارند. بنده ضمن تکذیب چنین شایعاتی که ریشه آن را عوامل ضدانقلاب و منافقین می دانم، برای چندمین بار اعلام می کنم هر کس مدرکی برای اثبات این ادعاها یا هر جای دیگر دارد، ارائه کند. مطمئن باشد آن را به خود او خواهیم بخشید و برای خودش بردارد."

در مورد این بخش از سخنان آقای محمد هاشمی قضاوت را به خوانندگان وا می‌گذاریم. اما در ادامه هاشمی تحلیلی در مورد انتقادهای وارده به آقای هاشمی رفسنجانی پرداخته و گفته است: "می گویند اسلام دین پابرهنگان است و آیت الله هاشمی رفسنجانی چون از طریق ایجاد اشتغال، کفش به پای مردم کرد، از لشکر اسلام کم کرد. این چه منطقی است که باید بگذاریم مردم گرسنه بمانند تا مسلمان باقی بمانند."
از محمد هاشمی باید پرسید طوفان انتقادی که به سمت خاندان هاشمی حرکت می‌کند این را بیان نمی‌کند که "چرا کفش به پای مردم کرد؟" بلکه مشکل این است که چرا "کفشهای سلطنتی به پای بعضی رفت؟"

   
  




رهروان شهادت ::: دوشنبه 88/12/24::: ساعت 2:10 عصر

وزیر کشور همچنین با اشاره به برگزاری انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در سال آینده اظهار کرد: در سال آینده و فکر می‌کنم در آذرماه انتخابات شوراها را پیشرو داریم که موضوع مهمی است و باید از همین حالا مقدمات آن را فراهم کنیم، البته الان هم دیر شده است و باید اقدامات را از قبل شروع می‌کردیم.
وزیر کشور با بیان این‌که " سال 88 سال پرکار و پرحادثه‌ای بود" گفت: در این سال حوادث داخلی و خارجی زیادی داشتیم که نشان داد این انقلاب به پیش می‌رود و به تناسب آن تهدیدات نیز جدی‌تر می‌شود.



به گزارش ایسنا،مصطفی محمد نجار در همایش نشست معاونین و مدیران کل سیاسی استانداری‌های سراسر کشور افزود: امروز نظام ما از استواری و استحکام بالایی برخوردار است و در مقابل آن نیز دشمنی‌ها در داخل و خارج کشور بیشتر می‌شود؛ البته ما دشمن داخلی نداریم بلکه این‌ها ایادی خارجی‌ها در داخل هستند.

ملت ایران حق خود را در بحث انرژی هسته‌ایی به اثبات رساند و این موفقیت کمی نبود و امروز استفاده از فناوری هسته ایی در اختیار ملت ما قرار گرفته است.
در بحث تحریم‌ها نیز غربی‌ها چهار، پنج سال قبل خیلی به ما فشار آوردند که راه ملت ما را سد کنند ولی ملت بزرگ ما باز هم راه خود را پیش رفت و بسیاری از چیزهایی که از خارج وارد می‌کردند را داخلی کردند و بدین ترتیب خارجی‌ها در بحث تحریم نیز با شکست مواجه شدند.
اوج فعالیت دشمنان در قالب جریان فتنه بود. دیدیم که این جریان را مستقیما از خارج پشتیبانی می‌کردند و اوج مقابله با این مساله نیز در 22 بهمن بود که ملت ایران تیر خلاص را به جریان فتنه زد. قوام سیاسی، اجتماعی، امنیتی و یکپارچگی ملت بزرگ ایران پشت سر رهبری این انقلاب را استوار کرده است.
وی در این نشست همچنین به اعترافات عبدالمالک ریگی اشاره کرد.

غربی‌ها و آمریکایی‌ها خودشان سردمدار و پرچمدار تروریسم هستند و نان خود را زیر بلیت تروریسم در منطقه می‌خورند. البته الان این حرکت‌ها برای ملت ایران و مردم دنیا نخ‌نما شده است ولی آن‌ها فضا را طور دیگری جلوه می‌دهند. آن‌ها هر روز در دنیا مشکلاتی دارند و بحران اقتصادی وضع آن‌ها را لرزان کرده است و اعتصابات زیادی در آن‌جا انجام می‌شود ولی آن‌ها در رسانه‌های خود این اتفاقات را سمبل می‌کنند و در عوض اگر در ایران دو نفر یک سطل اشغال را آتش بزنند، چندین بار نشان می‌دهند.
روز 9 دی واقعا یک حرکت خودجوش در سراسر کشور بود و این قدرت معنوی نظام را می‌رساند، 22 بهمن نیز حضور مردم جای تعجب داشت که پس از گذشت سی سال از نظام مردم باز هم حضور دارند و این نظام روز به روز قوی‌تر می‌شود؛ البته این‌ها دست بردار نیستند ولی به هر حال یک بار دیگر قدرت مردم را دیدند.
یکی از آثار 22 بهمن این بود که یک بار دیگر مردم انسجام و وحدت ملی را نشان دادند و این به معنی حداکثرسازی قدرت ملی است. اگر نظامی پشتوانه مردمی نداشته باشد یا باید با زور سرنیزه مدتی بر سر کار بماند و یا محکوم به شکست است و نظام‌هایی مثل نظام ما که متکی به مردم است شکست‌ناپذیر هستند.
دشمنان می‌خواستند مقدمات حضور در این کشور را فراهم کنند ولی با این حضور مردم موفق نشدند. دومین نتیجه 22 بهمن، شکست دشمن بود؛ چراکه دشمن در این روز شکست جانانه‌ای خورد. اثر سوم این بود که این مساله ملت را آب‌دیده‌تر کرد و این تجربه جدیدی بود. نتیجه بعدی این بود که طراز ملت ایران در سطح منطقه و جهان مقدار زیادی ارتقا پیدا کرد. ضد انقلاب فکر می‌کرد می‌توند طراز ایران را پایین بیاورد ولی با حرکت‌هایی نظیر 22 بهمن طراز ملت ایران چند پله بالا پرید.
این دولت یک دولت آرمان‌گرا و ایمانی است و از پشتیبانی مردمی بالایی برخوردار است.
همین حضور 40 میلیونی مردم در انتخابات نشانگر این پشتیبانی مردمی است. در دوره‌های دوم و سوم سفرهای استانی، استقبال مردم بیشتر شد و اصلا به عنوان یک مدل مدیریتی جا افتاده است. البته هر حرکتی ممکن است ضعف‌ها و خطاهایی هم داشته باشد و مثلا ممکن است برخی از مصوبات به موقع انجام نشود، ولی این مهم نیست؛ بلکه مهم این است که این حرکت بزرگ انجام شد. به هر حال وقتی دیکته می‌نویسید ممکن است دو خطا هم داشته باشید و دیکته ننوشته خطا هم ندارد.
در بخش امنیتی اقدامات خوبی انجام شده است و در نتیجه در سطح اجتماع به لحاظ امنیتی وضعیت بسیار خوبی داریم و از همه کشورهای منطقه امنیت بهتری داریم. در بخش سیاسی نیز به همین ترتیب کارهای خوبی صورت گرفته است.
وزیر کشور همچنین با اشاره به برگزاری انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در سال آینده اظهار کرد: در سال آینده و فکر می‌کنم در آذرماه انتخابات شوراها را پیشرو داریم که موضوع مهمی است و باید از همین حالا مقدمات آن را فراهم کنیم، البته الان هم دیر شده است و باید اقدامات را از قبل شروع می‌کردیم.



رهروان شهادت ::: دوشنبه 88/12/24::: ساعت 1:54 عصر

مقابله با کشورهای به اصطلاح سرکش؛
 درحالی که بیش از 30 سال از اعمال تحریم های آمریکا و جامعه بین الملل علیه ایران می گذرد، طی سال های اخیر و با گشوده شدن فصل پیشرفت های هسته ای جمهوری اسلامی ایران، تهدیدها و تحریم ها رنگ و بوی تازه ای گرفته است.

به گزارش رجانیوز، از آنجا که به اذعان کارشناسان غربی تحریم های اقتصادی علیه ایران، ابزاری کند و ناکارآمد است و حتی میزان صادرات از آمریکا به ایران در آخرین ماه سال 2009 بیش از 11 میلیون دلار بوده و در ژانویه سال 2010 با افزایش تقریبا سه برابری به 31 میلیون دلار رسیده است ، بررسی علت تمدید تحریم ها علیه ایران و فشار بر کشورهای مخالف تشدید تحریم ها علیه کشورمان از جمله چین ضروری است.

کارشناسان حوزه مالی و اقتصادی کشور وهمچنین کارشناسان مسائل بین الملل بر این عقیده اند ، هدف اول آمریکا از اعمال تحریم ها، ایران نیست بلکه جمهوری اسلامی، هدف ثانویه است.

تحریم جزء لاینفک سیاست خارجی آمریکا

تحریم ها جزء لاینفک سیاست خارجی آمریکا هستند و تحریم های اقتصادی به ابزاری برای ارتقاء منافع سیاست خارجی این کشور تبدیل شده است به طوری که بررسی پیشینه تاریخی ایالات متحده در برخورد با دیگر کشورها این ادعا را ثابت می کند.

درسال 1807 توماس جفرسون رییس جمهور وقت آمریکا، برای پیشگیری از جنگ با انگلستان و فرانسه، کنگره را متقاعد کرد که به تحریم تجاری رای دهد و حمل کالا به بنادر خارجی با کشتی های آمریکایی و حمل کالاهای آمریکایی باکشتی های غیر آمریکایی ممنوع شد.

درسال 1822 آمریکا در واکنش به اقدام انگلستان در محدود کردن تجارت آمریکا با فرانسه، مبادلات تجاری خود را با انگلستان متوقف کرد.

تحریم های اقتصادی تا سال 1918 مکملی برای اقدامات نظامی بود و بعد از جنگ جهانی اول استفاده از تحریم به جای اقدامات نظامی مورد توجه جدی قرار گرفت.

در دهه 1950 و 1960 نیز آمریکا در تلاش برای مهار نفوذ کمونیسم، کشورهای کمونیستی و کشورهایی را که با این کشورها مناسبات تجاری داشتند، تحریم کرد و در دهه 1990 و 2000 تروریسم، اشاعه سلاح های کشتار جمعی و نقض حقوق بشر را توجیحی برای برقراری تحریم علیه کشورها عنوان کرد که ریچارد چنی وزیر دفاع اسبق آمریکا در واکنش به این اقدامات دولت بوش پدر گفت: 70 کشور با دو سوم جمعیت جهان تحت تاثیر تحریم های آمریکا قرار دارند.

به عقیده کارشناسان مسائل بین الملل، مهمترین هدف آمریکا از اعمال تحریم ها، تغییر سیاست های کشورهای هدف و ایجاد بی ثباتی در آن کشورها بوده است تا به این ترتیب منافع آمریکا تامین شود.


هدف اول آمریکا از تحریم ایران چه کسی است؟

کارشناسان معتقدند، هدف بلند مدت آمریکا از تلاش برای جلب حمایت چین در تحریم ایران، خود کشور چین است نه ایران.

واشنگتن سعی دارد تا با مانور تبلیغاتی علیه ایران،‌ چین را وادار کند تا با تحریم های سخت علیه کشورمان موافقت کند و به این ترتیب روابط و مناسبات تهران- پکن کاهش یابد.

از سوی دیگر برخی کشورهای عربی از جمله عربستان را به تامین نفت چین تشویق می کند تا با این استراتژی، چین را به آمریکا یا کشورهای دوست آمریکا وابسته کند و از دستیابی این کشور به سکوی اول اقتصاد جهان جلوگیری کند.

بلند پروازی چین در حالی که غرب در بحران اقتصادی گرفتار شده است، در بلند مدت برای قدرتهای غربی مشکل ساز خواهد شد لذا لازم است این کشور، از کشورهای مستقلی مانند ایران دور نگه داشته شود تا در موقع لازم بتوان آن را نیز به واسطه کشورهای دوست آمریکا، تحت تحریم قرار داد.

حذف منابع مستقل مطمئن تامین انرژی چین از جمله ایران و ایجاد وابستگی بیشتر این کشور به منابع انرژی کشورهای عربی- آمریکایی، طرح غرب از تلاش برای جلب نظر پکن به اعمال تحریم های شدید تر علیه جمهوری اسلامی ایران است.

تاکید بر موافقت چین با تحریم ایران از سوی آمریکا، اگرچه اقتصاد جمهوری اسلامی ایران را تحت تاثیر قرار می دهد اما رشد فزاینده اقتصادی چین و تبدیل این کشور به یک قطب اقتصادی، برای آمریکا نگران کننده تر از برنامه هسته ای ایران است که از نگاه دولتمردان آمریکا، قبل از آنکه خطرناک شود، باید متوقف شد.




رهروان شهادت ::: دوشنبه 88/12/24::: ساعت 1:29 عصر

<   <<   11   12   13   14   15   >>   >
>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 250


بازدید دیروز: 0


کل بازدید :145967
 
 >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
 
 
 
>>اشتراک در خبرنامه<<
 
 
>>طراح قالب<<