سالمند از اینکه نزد جوان بنشیند و از او دانش آموزد، خجالت نکشد . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]

فرهنگی سیاسی اجتماعی

گروه اجتماعی: "گرچه زمان وقوع زلزله مشخص نیست اما تهران در معرض زلزله قرار دارد و شرایط طبیعی نشان می‌دهد که بروز زلزله در تهران قطعی است" این ها جملات دکتر احمدی نژاد در اولین هفته کاری پس از تعطیلات 13 روزه نوروز در بازدید از یکی از اردوگاه‌های اسکان اضطراری تهران است. جملاتی که به سرعت در صدر اخبار رسانه ها و خبرگزاری های رسمی و غیر رسمی قرار گرفت.

به گزارش رجانیوز احمدی نژاد در همین بازدید به مسئولین توصیه کرد هر هفته یک مانور بسیار جدی و عملیاتی و نزدیک به واقع با حضور همه بخش‌ها در خصوص امداد و نجات در تهران برگزار کنند. بازدید رئیس شورای عالی مدیریت بحران کشوراز مجتمع اردوگاه‌های اسکان اضطراری بشارت در غرب تهران یک پیام بسیار مهم داشت: آمادگی جدی برای مقابله با زلزله احتمالی تهران. رئیس جمهور در این دیدار حرف های مهم تری هم زد. ا

و گفت: "یکی از علمای بزرگ تهران به من پیغام داد که از مردم بخواهم مراقب باشند و ضمن پرهیز از گناه، برای دوری از بلایا دعا کنند." گر چه رسانه های رسمی کشور کمتر به این بخش از سخنان احمدی نژاد پرداختند، با این حال خیلی زود بازار گمانه زنی در باره ی حرف های او داغ شد. به نظر می رسد آن عالم بزرگوار کسی جز آیت الله خوشوقت از اساتید اخلاق تهران نباشد.

چند هفته ای است که آیت الله خوشوقت در سخنان پس از نماز مغرب و عشای خود در مسجد امام حسن مجتبی(ع) اشاراتی به تاثیر گناه زیاد در وقوع عذاب هایی مانند زلزله می کند. ایشان گرچه در صحبت با بعضی از اطرافیان خود تعیین زمان دقیق زلزله را توسط خود رد کرده است، اما در ملاقات چندی پیش یکی از همکاران نزدیک دکتر احمدی نژاد با آیت الله خوشوقت، ایشان به دوری مردم از گناه برای جلوگیری از وقوع زلزله تاکید کرده است.

در این دیدار که گزارشی از فعالیت های دولت برای آمادگی با زلزله احتمالی تهران ارائه شده، آیت الله خوشوقت با اشاره به این که افزایش گناه موجب عذاب الهی می شود گفته است که باید علما و وعاظ به میان مردم بروند و آن ها را به عذاب الهی انذار دهند و از آن ها بخواهند گناه نکنند. همچنین ایشان گفته است باید به فقرای متدین صدقه بدهید تا برای رفع عذاب از تهران دعا کنند.

حضرت آیت الله خوشوقت از علمای سرشناس و اساتید اخلاق مشهور تهران با اشاره به احتمال قوی وقوع زلزله در شهر تهران، از مردم این شهر خواست علاوه بر پرداخت صدقه به مردم فقیر متدین، برای دفع این بلا به توبه دسته جمعی روی بیاورند.

آیت الله خوشوقت در گفتگو با رجانیوز نیز ضمن تصدیق تقویت احتمال وقوع زلزله در شهر تهران، این امر را به دلیل افزایش گناه در این شهر عنوان کردند.

آیت الله خوشوقت با اشاره به روایتی از کتاب وسائل الشیعه که از ارتباط مستقیم افزایش گناه با وقوع زلزله سخن می گوید، زلزله احتمالی تهران و افزایش احتمال وقوع آن در ماه های آینده را به دلیل رواج و افزایش برخی مفاسد در این شهر دانستند.

ایشان در ادامه ضمن تکذیب تعیین وقت زلزله از جانب خود، از علما و وعاظ تهران خواستند تا با تشکیل مجالس توبه دسته جمعی، مردم را نسبت به این موضوع آگاه کنند.

آیت الله خوشوقت همچنین به مومنین توصیه کردند با پرداخت صدقه به فقرای مومن، به واسطه دعای این فقرا بلای زلزله را از شهر تهران دفع کنند.

برخی اخبار تایید نشده نیز حاکی از آن است که احمدی نژاد برای مشورت با این عالم دینی پیرامون موضوع زلزله تهران، یکی از دستیاران ارشد خود را به عنوان فرستاده به ملاقات آیت الله خوشوقت فرستاده است. گفتنی است، بسیاری از علمای مشهور نیز پیش از این از وقوع زلزله قطعی در تهران خبر داده بودند.

همچنین حجت الاسلام کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران نیز در خطبه های هفته گذشته نماز جمعه تهران با بیان اینکه گناهان صغیره در صورت استمرار به گناهان کبیره تبدیل می‌شوند، گفت: زلزله‌هایی که بر اثر گناه حاصل می‌شود راهی جز این ندارد که ما به یاد خدا باشیم و به دین پناه ببریم. ما باید برای مقابله با بلاها در پناه دین زندگی کنیم چرا که حتی اگر زلزله طبیعی در شهر تهران بیاید، هیچ کس جز خداوند حریف این بلاها نخواهد بود.

خطیب نماز جمعه تهران ضمن تذکر به برخی بانوان بی‌حجاب و بدحجاب خاطرنشان کرد: بانوان ما باید بیشتر مسائل مربوط به حجاب را رعایت کنند، چرا که بی‌حجابی‌های بانوان موجب لرزش دل جوانان می‌شود و در نهایت به گناهان کبیره تبدیل می‌شود و در این صورت است که غضب خداوند حاصل می‌شود.

حجت الاسلام صدیقی در این خطبه ها با اشاره به هشدار احمدی نژاد مبنی بر تذکر به جامعه برای مقابله با گناه، ابراز داشت: آنچه که رئیس‌جمهور محترم در خصوص زلزله و بلاهای ناشی از گناهان مطرح کرده بودند، ‌مسئله‌ای است که باید به آن بیشتر توجه کرد، چرا که علما بارها به این مسئله اشاره کرده و فرموده بودند که باید با مقابله با گناه از بلاها جلوگیری کرد.

احمدی نژاد یکشنبه هفته گذشته نیز در دیدار با مدیران بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به گسل های شهر تهران و احتمال وقوع زلزله اعلام کرد اقلا 5 میلیون نفر باید از تهران بیرون بروند. در این دیدار احمدی نژاد با اشاره به مشکلات تهران و طرح این سوال که "ماجرای زلزله را چگونه باید حل کنیم؟" اعلام کرد: "الان باید گسل‌های زیر شهر فعال باشد که به لطف دعای مردم فعال نیستند، اما نمی‌توان تضمین کرد که چه زمانی در تهران زلزله می‌آید و این گسل‌ها فعال می‌شود."

احمدی نژاد در این دیدار ضمن اعلام این که "بنده به وقتش از مردم خواهش خواهم کرد تا تهران را ترک کنند" از وزارتخانه‌های کشاورزی، مسکن، صنایع و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خواست برای اعطای وام قرض‌الحسنه و تسهیلات به افرادی که تهران را ترک کنند برنامه‌ای تنظیم کنند.




رهروان شهادت ::: دوشنبه 89/1/30::: ساعت 9:10 صبح

در مناظره کواکبیان و داوری؛ کواکبیان از تعطیلی 17 روزنامه در دولت دهم سخن گفت و اینکه امروز نگران دولت هستیم نه دستگاه قضایی. داوری گفت: امروز هیچ خبری پشت فیلتر نمی‌ماند و در این دوره 1700 بار به رئیس‌جمهور توهین شد.
شفاف : اولین برنامه از مجموعه مناظره‌های روزنامه تهران امروز با موضوع بررسی عملکرد دولت نهم و دهم در حوزه رسانه با حضور مصطفی کواکبیان(نماینده مجلس) و عبدالرضا داوری(معاون سابق بخش خبر خبرگزاری ایرنا ) برگزار شد.


به گزارش ایلنا؛ در ابتدای این نشست؛ مجری برنامه با اشاره به دیدگاه‌های محمود احمدی‌نژاد در مراسم معارفه علیرضا جوان‌فک(مدیرعامل خبرگزاری ایرنا) گفت: آقای رئیس‌جمهور در این مراسم عنوان کردند که من این بگیر و ببندها را قبول ندارم و خلاف قانون می‌دانم و اگر قرار است به جرایم مطبوعاتی رسیدگی شود؛ باید در دادگاهی زیر نظر هیات منصفه برگزار شود.این سخنان به علاقه وی به اهالی رسانه برداشت شد.

وی سپس از داوری به عنوان حامی عملکرد دولت در بخش رسانه‌ها پرسید و گفت: آیا شما عملکرد دولت و وزارت ارشاد را در همین راستا ارزیابی می‌کنید یا خیر؟ داوری در پاسخ به این سئوال به 3 رویکرد حقوقی در برخورد با مطبوعات اشاره کرد و گفت: نخستین رویکرد، رویکرد اقتدارگرایانه است که رسانه‌ها باید در نسبت تام و نزدیک به حاکمیت باشند و محتوای آنها مطابق با سلیقه دولت حاکم باشد. این فضا را می‌توان در شوروی سابق و در کشورهای عربی دید.

رویکرد دوم رویکرد لیبرالیستی است که هیچ‌گونه خط قرمزی به جز خط قرمزهای فردگرایانه و لیبرالیستی برای رسانه‌ها قائل نیست.
رویکرد سومی وجود دارد که با انقلاب اسلامی و نظریات امام شکل گرفت و آن نظریه مسئولیت اجتماعی رسانه‌ها است و معتقد است که رسانه‌ها باید در چارچوب هنجارهای جامعه حرکت کنند و نسبت به آن متعهد باشند.
وی ادامه داد: من فکر می‌کنم سیاست آقای احمدی‌نژاد و دولت که بر مبنای قانون مطبوعات انجام می‌شود؛ نسبت به نقد دولت پذیر است اما متاسفانه این فضای نقد از چارچوب مرزهای اخلاقی فراتر رفته است.
داوری ادامه داد: ما مطالعاتی در زمینه برخورد 3 دولت پس از انتخابات تا شهریور سال 87 انجام داده‌ایم. براساس این بررسی رسانه‌ها در دوران آقای هاشمی رفسنجانی کمترین نقد را متوجه ایشان می‌کردند و آقای هاشمی هیچ‌گاه مورد توهین قرار نگرفت و موارد متعددی در برخورد با مطبوعات و فعالین سیاسی وجود دارد که 8 ماه حبس آقای عباس عبدی یکی از این موارد است.
در دوره آقای خاتمی فضای باز رسانه‌ای ایجاد شد و متاسفانه این فضا ازسوی شبکه‌های خاصی هدایت می‌شد که همان حلقه کیان بود. درکل در دوره 8 ساله آقای خاتمی؛ ایشان تنها 5 بار مورد هتک و بی‌احترامی قرار گرفتند اما آقای احمدی‌نژاد در دوره بررسی 3 ساله ما 1700 بار مورد توهین قرار گرفتند و 23 روزنامه صفاتی هم‌چون خرافه‌گرایی، دروغ‌گویی و متهم بودن را به ایشان نسبت دادند که از صدر مشروطه تاکنون در هیچ روزنامه‌ای این اتفاق نیفتاده است این موضوع نشان می‌دهد دولت ظرفیت بالایی در برخورد با مطبوعات دارد. درواقع دولت آقای احمدی‌نژاد از این نظر بی‌نظیر بوده است.
پس از سخنان داوری؛ مصطفی کواکبیان گفت: من پاسخ‌های آقای داوری را در اینجا چندان مناسب نمی‌دانم زیرا قرار است عملکرد دولت نهم و دهم را بسنجیم اگر قرار بود این 3 دولت را بررسی کنیم؛ اسم جلسه چیز دیگری می‌بود. اینکه می‌گویند به آقای احمدی‌نژاد حمله شده و توهین شده کار درستی نیست اما من معتقد نیستم که دولت تحمل داشته است. یک نمونه آن در دولت نهم برای روزنامه خود من یعنی مردم‌سالاری اتفاق افتاد که آقای الهام رسما به خاطر یکی از تیترهای ما که سخن یکی از اعضای شورای شهر بود؛ از ما شکایت کردند. آقای نادر شریعت‌مداری(عضو سابق شورای شهر) عنوان کرده بود که 300 میلیارد تومان در دوره مدیریت آقای احمدی‌نژاد در شهرداری بدون مصوبه خرج شده است اما دولت از ما شکایت کرد. البته ما درنهایت تبرئه شدیم ولی فکر نمی‌کنم چنین تیتری مصداق توهین و بی‌ادبی باشد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه 17 روزنامه در دوره آقای احمدی‌نژاد توقیف شده است؛ گفت: چه‌طور چنین برخوردی را می‌توان مصداق تحمل دانست. درست است که بعضی از این روزنامه‌ها را دستگاه قضایی توقیف کرده و مستقیما به دولت ارتباطی ندارد اما اگر دولت می‌خواست می‌توانست جلوی آن‌را بگیرد. متاسفانه موضوع لغو پروانه که اخیرا هم باب شده در دوره ایشان اتفاق افتاده است در همین دولت دهم و در عرض کمتر از 1 سال 7 روزنامه تعطیل شده است شامل: اعتماد، اعتماد ملی، سرمایه و حیات نو.

کواکبیان افزود: در دولت اصلاحات همه نگرانی ما از دستگاه قضایی بود اما امروز ترسمان از دولت است زیرا در آن زمان دولت حامی مطبوعات بود به‌ طوری‌که امروز بسیاری از مطبوعاتی‌ها از طریق دستگاه قضایی مجوز می‌گیرند بازهم اگر توقیف موقت می‌گرفت جای خوشحالی بود اما امروز تیر خلاص زده می‌شود و لغو پروانه می‌کنند. شاید بشود گفت که دولت همه اعضای هیات نظارت را تشکیل نمی‌دهد اما به هر حال پرونده‌ها را ارشاد آماده می‌کند و طرح بسیاری از شکایت‌ها توسط خود دولت انجام شده است.
سپس مجری برنامه با طرح این سئوال که بسیاری معتقدند میان رسانه‌های حامی و منتقد تبعیض قائل می‌شوند و برخی رسانه‌ها از مصونیت آهنین برخوردارند؛ از داوری پرسید نظر شما نسبت به چنین برداشتی چیست؛ داوری گفت: تنها روزنامه‌ای که پای دولت ایستاده روزنامه ایران است و روزنامه‌هایی مثل کیهان و وطن امروز اگرچه در چارچوب کلی با دولت هستند اما در مواردی در تقابل با دولت قرار گرفته‌اند. اگر دوستانی می‌گویند دولت موضع‌گیری کرده؛ بیایند و مصادیق بگویند. من فکر می‌کنم دستشان پر نیست.
وی با بیان اینکه در بررسی برخورد دولت با مطبوعات باید 1 سال اخیر را کنار بگذاریم و جریان‌های مرتبط با آنها را کنار بگذاریم؛ گفت: اگر می‌گویید 17 روزنامه بسته شده باید ببینید خود آنها چه کردند آیا واقعا ارتباطی با دولت داشته یا نه. رهبر معظم انقلاب در سال 79 به روشنی این موضوع را دیدند که مطبوعات پایگاه دشمن شده و این مطبوعات موجب رویش جریان‌های دیگری شدند مثلا بسیاری از کارکنان BBC فارسی از همان روزنامه‌نگاران جریان اصلاحات بودند.
داوری عنوان کرد: من اگر می‌گویم دولت تحمل می‌کند منظور این است که از ابزارهایی که دراختیار دارد برای تعطیلی نشریات و اعمال نفوذ استفاده نمی‌کند درصورتی که این اتفاق در دولت‌های قبلی می‌افتاد.
کواکبیان در پاسخ به داوری گفت: من یک سئوال دارم اینکه چرا این موضوع فقط دامنگیر جریان اصلاحات شده یک نمونه بیاورند که نشریات اصولگرا نیز مورد نقد دولت قرار گرفته باشند یا اینکه شما معتقد باشید روزنامه‌های اصولگرا معصوم‌زاده هستند و لغزشی ندارند. من متاسفانه بسیار در این روزنامه‌ها دیده‌ام که در نوشته‌های خود از کلماتی استفاده می‌کنند که لات‌های چاله میدان هم این‌طور فحش نمی‌دهند اما دولت هیچ‌گاه برخورد هم نکرده درحالی‌که این عادلانه نیست.
مدیر مسئول روزنامه مردم‌سالاری اضافه کرد: متاسفانه وقتی روزنامه‌ای تذکر می‌گیرد ما ابتدا در برخی از سایت‌ها خبر آن‌را می‌بینیم و باید 2 یا 3 روز منتظر شویم که تذکر را برای ما بفرستند که برای روزنامه خود من هم این اتفاق افتاده است.
وی با خنده‌دار توصیف کردن برخی تذکرها و ایرادات معاونت مطبوعاتی گفت: شما وقتی یک خطا کردید قاعدتا باید یک تذکر بگیرید نه اینکه معاون مطبوعاتی به شما بگوید چرا فلان عکس را چاپ نکردید یا کوچک چاپ کردید. ما به خاطر چاپ سخنرانی حسن روحانی(پرسابقه‌ترین دبیر شورای عالی امنیت) ملی تذکر گرفتیم که 9 روزنامه دیگر هم به همین خاطر تذکر گرفتند. من حتی راجع‌به این موارد با خود آقای رامین هم صحبت کردم.
این فعال مطبوعاتی افزود: اگر شما از این روزنامه‌داران اصلاح‌طلب و BBC فارسی صحبت می‌کنید؛ چرا نمی‌گویید از خود خبرگزاری فارس 3 نفر به خارج از کشور پناهنده شدند. باید توجه داشت که جنگ نرم چرا شکل می‌گیرد. هرچقدر که فضا را بیشتر ببندیم جنگ نرم هم بدتر می‌شود. شما اگر شبکه خصوصی فارسی در داخل کشور و البته مطابق با چارچوب‌های جمهوری اسلامی راه بیاندازید دیگر کسی نمی‌رود این خبرگزاری‌ها مثلا فارسی وان را ببیند. ما باید جنگ نرم را یک پروسه ببینیم نه یک پروژه.

وی ادامه داد: ما امروز نگرانی از بابت فروپاشی اجتماع نداریم درحالی‌که باید به فکر اجتماع هم بود. انواع معضلات اجتماعی و فرهنگی مثل دروغ، تزویر، ریاکاری، اعتیاد و ... داریم اما هیچ‌کس کاری با آنها ندارد صرفا در حوزه رسانه هرکس صحبتی می‌کند نقد و متهم می‌شود درحالی‌که باید منتقد را حمایت کرد و نهادهای مدنی را تشویق و حمایت کرد.

داوری گفت: درست است با فضای بسته نمی‌توان به مقابله با جنگ نرم رفت امروز هیچ خبری نیست که در پشت فیلترها بماند و سانسور شود زیرا جریان آزاد اطلاعات وجود دارد اما ما باید میان انتقاد و جریانی که دشمن پشت سر آن قرار دارد؛ تفاوت بگذاریم اگر مثلا از یک رسانه اصولگرا مثل فارس به خارج از کشور رفته و پناهنده می‌شود این رسانه دچار آفت شده و عده‌ای به آن نفوذ کرده‌اند اما آن جریان مقابل درواقع میوه‌های ناسالم می‌دهد.

معاون سابق بخش خبر ایرنا در پایان گفت: ما با انتقاد مشکلی نداریم اما برخی رسانه‌ها هستند که فقط اتهام وارد می‌کنند.

کواکبیان در پاسخ به سئوال مجری که در شرایط حاضر چه کاری می‌توان برای مطبوعات انجام داد و از اعمال سلیقه جلوگیری کرد؛ گفت: متاسفانه دولت آقای احمدی‌نژاد به الزام قانون برنامه چهارم مبنی بر تهیه لایحه نظام جامع اطلاع‌رسانی عمل نکرد البته تعجبی هم ندارد دولت به مطبوعات نیازی ندارد و ماشاء‌الله تمام شبکه‌های تلویزیونی دراختیار او است اگر آقای احمدی‌نژاد واقعا با بگیر و ببندها مخالف است باید این موضوع را در عمل نشان دهد ما هم با بی‌قانونی مخالفیم اما به هر حال هم باید اعتماد وجود داشته باشد و هم نقدها انجام شود زیرا به گفته قرآن کریم؛ بندگان خاص خداوند که وعده بهشت به آنها داده شده کسانی هستند که همه صداها را شنیده و از بین آنها انتخاب می‌کنند.





















رهروان شهادت ::: دوشنبه 89/1/30::: ساعت 9:5 صبح

بازخوانی مواضع و سخنان گذشته رجل سیاسی انقلاب اسلامی، همواره یکی از شاه کلیدهای تبیین تاریخ انقلاب است. آنچه پیش رو دارید مشروح سخنان هاشمی رفسنجانی در خطبه دوم نماز جمعه تهران در دوم مردادماه 1360 می باشد که طی آن با تشریح برخی فتنه های صدر اسلام در زمان حضرت علی (ع)، تاریخ انقلاب اسلامی را بسیار شبیه به تاریخ زمامداری حکومت علی ابن ابی طالب (ع) توصیف می کند:


اگر روزی موفق شویم که تاریخ دوران علی بن ابیطالب (ع) را تحلیل گرانه بنویسیم و با تاریخ انقلاب خودمان مقایسه کنیم، تاریخی شبیه به تاریخ انقلاب جمهوری اسلامی دارد، اما با مردم و ملتی که مثل شما خوب نبودند. تفاوت آن زمان با این زمان این که رهبر آن زمان از رهبر این زمان بالاتر و عالی تر است. او امام معصوم و منصوب از طرف خداوند است و این رهبر فرزند آن امام و نایب آن امام است و معصوم هم نیست. اما مردم این زمان الحق و الانصاف از مردمی که علی بن ابیطالب بر آنها حکومت می کرد، بهترند. منظور این نیست که فرد فردشان از افراد آن زمان بهترند زیرا در آن زمان مسلمانها ، ابوذرها مقدادها و عمار و سرها وجود داشتند که تالی تلو معصوم بودند. منظور ما، آن پیکره جامعه ای است که ما در آن زندگی می کنیم و روی هم رفته از پیکره اجتماعی که دل علی را مملو از خون نمودند و علی را آنقدر اذیت کردند که درد دلش را به چاه بگوید، بهتر است. چون این جامعه پیشتاز است و حتی به امام و رهبر و مسئولان روح می دهد.

این واقعیتی است که تاریخ دنیا باید بپذیرد. این مردم داوطلبانه به میدان جنگ می روند و آنقدر داوطلب زیاد است که ما قادر به جذب آنها نیستیم، اما علی بن ابی طالب آنقدر دلش خون می شد تا بتواند مردم را در نخیله(1) جمع کرده و از آنجا به میدان ببرد.

می دانید که سه حرکت و سه جریان در مقابل علی و حکومت او وجود داشت که عبارت بودند از : ناکثین، قاسطین و مارقین. ناکثین یعنی کسانی که عهد خود و پیمانشان را شکستند و بیعتشان را با علی به هم زدند. و مارقین یعنی آنها که از دین بیرون رفتند، همانگونه که به خروج تیر از تفنگ که دیگر بر نمی گردد و به سرعت دور می شود تشبیه شده است. و قاسطین اشاره به معاویه ستمگر است. (قاسط از قَسْطْ است نه از قِسط )

جریان اول شش ماه بعد از شروع حکومت علی بن ابیطالب شروع شد. در ماه ذی الحجه علی بن ابطالب شروع شد. در ماه ذی الحجه مردم با علی(ع) بیعت کردند و ناکثین بر سر شش ماه در بصره جمع شده و بیعتشان را شکستند و علیه علی بن ابیطالب اعلام جنگ نمودند. منظور از بیان مطالب فوق این است که امام در مدینه بود که شنید اینها از مکه حرکت کرده به طرف بصره می روند. دستور داد به مردم مدینه که همراه ما بیائید جلوی راه اینها را گرفته و اجازه ندهیم اینها به بصره برسند، که اگر به بصره بروند فتنه به پا می کنند. فقط پانصد نفر دعوت علی تازه بیعت شده را پذیرفتند. دیگران نشسته و گفتند که این فتنه داخلی است و باید شما اول قتله عثمان را از خود دور کنی تا ما با تو همراهی کنیم، علی به سرعت حرکت نمود تا بتواند جلوی آنها را بگیرد. در بین راه معلوم شد که آنها رد شده و رفته اند ، در ذی غار اردوگاه زد و به کوفه پیغام فرستاد که از کوفه مردم برای کمک بیایند، ابوموسی اشعری از زمان عثمان در آنجا حاکم بود و علی او را عزل کرده اما او عزل علی را نپذیرفته بود و در کوفه از حرکت مردم بسوی علی جلوگیری نمود. امام ناچار شد مالک اشتر و امام حسن(ع) و دیگران را به کوفه فرستاد. آنها رفته و به زحمت هفت هزار یا دوازده هزار نفر را جمع کردند و به کمک علی بن ابیطالب فرستادند. این علی امام معصوم تازه بیعت شده است که برای جمع آوری یک عده بخاطر سرکوب کردن طغیان یک شهر ، این گونه به زحمت می افتد. اما شما مردم، اگر امام اشاره بفرماید ، زن و مرد و بچه و جوان و پیر همه به میدان هجوم می آوردند. ( فریاد تکبیر جمعیت)

علی جریان اول را به خوبی سرکوب کرد و در ماه رجب همان سال خیالشان از بصره آرام شد. ولی مدینه دیگر با آن نافرمانی که کرده بود نمی توانست مقر حکومت علی باشد. امام به کوفه برگشته و در آنجا مقر حکومت تشکیل دادند که بلافاصله جریان قاسطین شروع می شود و معاویه آن جنگ عظیم صفین را براه می اندازد که چهارده ماه علی بن ابیطالب را در میدان جنگ نگه داشت و چقدر وقت علی و نیروی علی از بین رفت. (حداقل نیروئی که از سپاه امام از بین رفت بیست و پنج هزار نفر ذکر شده و در طرف مقابل هم که حتماً عده بیشتری تلف شدند) و بعد از آن هم قضیه با زحمت زیاد به پایان رسید که در اینجا قاسطین و مارقین به هم پیوند می خورند که بنظر من درست مثل امروز ما است. یعنی تاریخ در حال تکرار شدن است فقط با این تفاوت که آن زمان متن ملی را نداشته و این زمان متن ملی را دارد.

همان موقعی که علی در حال جنگ با قاسطین و معاویه بود، نطفه مارقین با توطئه معاویه در صفین بسته شد. همان کاری که صدام امروز در ایران انجام می دهد یعنی صدام بعنوان قاسط با جمهوری اسلامی می جنگد و نیروهای داخلی در پشت جبهه با او در توطئه شریک می شوند که پشت جبهه را خراب کرده و در جنگ اخلال کنند. همین کار را آن زمان کردند. توطئه ای معاویه طرح کرده و دعوت به صلح می کند. عملی که صدام امروزه کرده و ماه رمضان و مسائل دیگری را علم کرده است. معاویه قرآن سر نیزه می کند و در داخل حکومت علی بن ابیطالب و در داخل لشگر علی ، نیروهای زیادی که به ظاهر انقلابی اند و ادعا می کنند که این جنگ درست نیست،آنقدر علی را تحت فشار می گذارند که حکمیت را بپذیرد و بعد که امام حکمیت را پذیرفت و در نظر داشت شخصیتهای مورد اعتماد را حکم قرار بدهد، همین منافقین که بعداً به اسم خوارج و مارقین معروف شدند، به امام فشار آورده و گفتند که باید ابوموسی اشعری را قبول کند چون او بی طرف است. ابوموسی یعنی کسی که علی عزلش کرده و او تسلیم نشده بود.

به هرحال با فشار اینها علی ناچار می شود چنین حکمیتی را بپذیرد و قضیه قاسطین که بنا بود با شکست معاویه تمام بشود با وجود چنین حکمیتی باعث نجات معاویه میشود. معاویه بر میگردد و علی گرفتار مارقین می شود. در واقع با این تفاوت در زمان ما که ارتش ما و مردم ما و رهبرمان امروز تحت فشار قرار نمی گیرند که جنگ با صدام را خاتمه بدهند و بهانه هائی مانند ماه رمضان و مسائل دیگر نمی تواند ما را فریب بدهد مردم آگاه هستند. اما در آن زمان آنقدر علی را اذیت کرده و خون خوراندند تا پذیرفت . وقتی که معاویه از این خطر رها شد توطئه هایش را شروع نمود: مالک اشتر را ترور کرد، محمد بن ابی بکر، یار عظیم پیغمبر را از میان برداشت سلمان هم که مرده بود ، عمار یاسر هم در جنگ کشته شده و نیروهای زیادی از اطراف علی بن ابیطالب پراکنده شدند، توده مردم هم که آگاهی کامل نداشتند، شیاطین معاویه هم که بکار افتاده بودند و مارقین که بهترین اسم شان همین منافقین خلق است که امروز ما به آنها دچار شده ایم، اینها هم علم گردانی این جریان را داشتند و علی را اینگونه محاصره کرده و چقدر مولی از این جریانات خون دل می خورد. مارقین دوبار لشگر کشی کردند. یکبار متفرق شده و دفعه دوم در نهروان جمع شده بودند. امام به نهروان آمده و آنها را جمع نمود و فرمود که تقسیم بشوید، آنها که در صفین به من گفتند که حکمیت را بپذیریم و آنهایی که در صفین نبودند از هم جدا شدند. گروه زیادی از آنها بودند که در صفین حضور داشتند و به علی گفته بودند که حکمیت و ابوموسی را بپذیرد و اکنون شعارشان این بود که امام باید از قبولی حکمیت توبه بنماید تا ما دست از جنگ برداریم . و با این شعار می خواستند رهبری امام را در هم بشکنند. امام به آنها فرمود: شما چه می گویید در آنروز که من مخالف حکمیت و مخالف ابوموسی بودم و می دانستم که چه فتنه ای بپا خواهد شد و این شما بودید که مرا تحت فشار قرار دادید و من بخاطر مصالح و جلوگیری از اغتشاش حرف شما را پذیرفتم و با این استدلال ، امام آنها را متفرق نمود. اما دوباره به شکل دیگری به دور هم جمع شده و همین مارقین بودند که با جنایت ترور علی بن ابیطالب را از پا در آوردند. تفاوت آن زمان با این بود که امروز مردم مدعی هستند، آن روز مرم مدعی نبودند، آنروز مردم عدل علی را هم نمی توانستند تحمل بکنند، قاطعیت او را هم نمی توانستند بپذیرند.

اما مردم امروز خود مانند رهبرشان قاطع هستند و خودشان متدین و انقلابی و حتی از ما هم انقلابی ترند. مردم امروز به ما اعتراض دارند اما چون احترام می گذارند و می دانند که سوءنیتی درکار نبوده، کار ایذائی نمی کنند. مردم به ما می گویند شما در ابتدا باعث روی کار آمدن لیبرال ها شدید و شما بودید که در ابتدا به این گروهها رو دادید و اجازه دادید کارشان به امروز برسد که بتوانند زیر زمینی عمل کنند . مردم امروز به ما می گویند که قاطعیت به خرج دهید و می خواهند که فساد را هر چه زودتر ریشه کن کنیم و واقعاً مردم ما چنین اند و این بر عکس زمان حضرت علی علیه السلام می باشد .

و امروز من از این تریبون نماز جمعه و از خدمت شما شیعیان علی بن ابیطالب به مولی عرض می کنم که : آقاجان اگر آنروز مردم بیوفائی کرده و نگذاشتند افکار و راهنمائیهای ما اجرا شود، امروز شیعیان تو بعد از گذشتن هزار و سیصد و اندی سال، راه تو را ادامه می دهند و مطمئناً در آن روز خوشحال بودی و امروز را می دیدی که آنگونه فداکاری می نمودی. و امروز این ملت همان را می خواهند که شما می خواستید و با شما هستند و اگر با امام شان بیعت می کنند بخاطر این است که فرزند شماست و بخاطر این است که رهرو راه شماست و چیزی غیر از این در روح این مردم نیست.

مسئله لبنان و چگونگی مبارزه با متجاوزان

مسئله دیگر که در این خطبه باید مطرح شود، مسئله لبنان است و تجاوز جنایت با اسرائیل که من در خطبه عربی راجع به آن مطالبی بیان می دارم، فقط چند جمله برای فارسی زبانان می گویم که روح خطبه عربی این است که جنایت جدید اسرائیل است که هم زمان با مشغول بودن ارتش ایران به جنوب لبنان حمله کرده و بیش از دو هزار نفر از برادران و خواهران فلسطینی و شیعیان و محرومان لبنان را مجروح و مقتول کند و آن همه ویرانی بوجود بیاورد. این مسئله ای نیست که ما به سادگی از آن بگذریم. ما از دنیای اسلام می خواهیم که به ریشه قضیه توجه کنند. ما اگر درست به ریشه قضیه توجه می کردیم امروز اینها وجود نداشتند. ریشه آمریکاست و اگر ریشه آمریکا است، باید با آمریکا مبارزه کرد. این نمی شود که ما نفت مان را بروی آمریکا ببندیم و عربستان سعودی به جای ما بازار دنیا را تأمین کند. ما شش میلیون بشکه نفت را به یک میلیون در روز رساندیم و آنها هفت میلیون را به یازده میلیون بشکه نفت در روز رساندند. آنها حتی اجازه نمی دهند قیمت نفت بالا برود و یا احساس کمبودی بشود و به همین ترتیب کشورهای دیگر، اگر مثل ما عمل کنند و گلوی آمریکا را فشار دهند، آمریکا غلط می کند که به اسرائیل اجازه اینگونه اعمال را بدهد که بر سر مردم مسلمان بمب بریزد. (فریاد تکبیر جمعیت)

و به گروههای مبارز لبنان عرض می کنم: برادران و خواهران فریب نخورید که این کشور ، یا آن کشور مرتجع به شما چند دیناری پول بدهند اینها همه فریب است، بگذارید به شما هیچ ندهند اما در عوض به آنها قشار بیاورید که مبارزه صحیح بکنند، نفتشان را قطع و با آمریکا نیز قطع رابطه بکنند. اگر به این نحو مبارزه کنند شما و ما و همه دنیا و همه محرومان نجات پیدا می کنند و اسرائیل حتی یک ماه هم نمی تواند بماند. ولی اگر بنا باشد که مصر و سعودی و کویت و اردن و مغرب همه نرد عشق به آمریکا ببازند و پایگاه آمریکا بشوند شما با چه چیز می خواهید با اسرائیل مبارزه کنید؟ او هر وقت مایل باشد می تواند به سر شما بمب بریزد و هر وقت در داخل کشورش اوضاع خراب شود یک بمب به سرشما می ریزد تا آنجا را از خرابی نجات دهد. باید جدی با ریشه مبارزه کرد همان کاری که ملت ایران کرد. (فریاد تکبیر جمعیت)

و خداوند نعمتهای بزرگی به شما ملت اسلام داده که دشمنان از آن بی بهره اند. نعمتهای بزرگی همچون اسلام و ذخایر عظیمی که در ممالک اسلامی وجود دارد. که طبق سوره کوتاه قرآن بحثم را ختم می کنم: بسم الله الرحمن الرحیم . انا اعطیناک الکوثر . فصل لربک انحر. ان شانئک هو الابتر.

چرا همیشه اینگونه تفسیر کنیم که کوثر منظور ، حضرت زهراست این یک مصداق آن است ، مصداق دیگر اینکه کوثر یعنی همین ایمان ، همین ایده، فکر، همین دین و دشمن شما از این خالی است و با این حربه و با این امکان و با این قربانی و با فدا کردن این امکانات و به کار گرفتن آنها دشمن را که ابتراست از پا در بیاورید و این سنت خدا است .
و آخرین سفارش من در این خطبه این است که جمعه آینده روز قدس است و بحث درباره فلسطین و قدس را در آنروز مطرح خواهیم نمود. از شما توقع داریم که آنروز عظیم را مخصوصاً علیرغم این جنایت عظمای اسرائیل با حداکثر احترام و عظمتی که برایش قائل می شوید برگزار کنید.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
جمعه : 2/5/1360
22 رمضان 1401




رهروان شهادت ::: دوشنبه 89/1/30::: ساعت 8:20 صبح

 

همه یاران مشایی / همه یاران محصولی

 

با گذشت حدود پنج سال از انتخاب محمود احمدی نژاد به عنوان رئیس جمهوری اسلامی ایران، تیم ها و افراد گوناگونی از طیف های مختلف اطراف وی شکل گرفته اند که به صورت آشکار و پنهان با یکدیگر در انتصابات و چینش مدیران مختلف رقابت می کنند اما در این بین دو حلقه مشایی و رحیمی در نیمه دوم این دوره و محصولی و ثمره هاشمی در نیمه اول پرچم داران اصلی این رقابت های تیمی را تشکیل داده اند.

به گزارش خبرنگار جهان، پس از شکل گیری دولت نهم در نیمه نخست سال 1384 افرادی همچون سید مجتبی ثمره هاشمی، مسعود زریبافان، عبدالرضاشیخ الاسلامی، صادق محصولی، علی سعیدلو، مهرداد بذرپاش، محمدعلی آبادی، اسفندیار رحیم مشایی، علی اکبر محرابیان، علی اکبر جوانفکر، محمد جواد حاج علی اکبری ،غلام حسین الهام، علی اکبر اشعری، شمقدری، کلهر و... از مقاطع مختلف زمانی در رفاقت و قرابت با محمود احمدی نژاد از زمان جنگ تا دانشگاه علم و صنعت و شهرداری تهران به یاری وی شتافتند و عده ای با قبول مسئولیت و عده ای دیگر در پشت پرده، به عنوان مشاور و مسئولان نهاد و دفتر ریاست جمهوری اقدام به یاری رسانی، یار کشی و یارگیری کردند.

این یارگیری ها که تا اواخر دولت نهم کاملا به صورت غیر آشکار دنبال می شد با صف بندی های تیمی با هدف سهم خواهی از پست های دولتی پس از انتخابات 22 خرداد 88 در دولت دهم علنی شد و در بسیاری موارد اختلافات های پنهانی را در طیف اطرافیان رئیس جمهور سبب شد.

البته در این میان افراد دیگری پس از مدتی در مقاطع زمانی مختلف وارد این حلقه و حتی رقابت های تیمی شدند و حتی نقش های مهمی را ایفا کردند که از آن جمله می توان به داوودی، فتاح، بقایی، ذبیحی، رحیمی و... اشاره کرد هرچند تعدادی نیز از دایره نزدیکان و مقربان در زمان های مختلف حذف و از این صف بندی ها جدا شدند که از آن جمله می توان به داوودی، الهام، حاج علی اکبری، صفارهرندی و باقری لنکرانی اشاره کرد.

در ابتدای امر، حلقه مشاوران رئیس جمهور همچون صادق محصولی، مجتبی ثمره هاشمی، علی اکبر جوانفکر و حتی کلهر و زریبافان تیم متحدی را شکل دادند و توانستند در انتصابات و تصمیمات دولت در بسیاری از بخش ها نقش موثر و پررنگی را ایفا نمایند تا جایی که در بسیاری از سازمان ها و شرکت های اقتصادی و صنعتی، مناطق آزاد و مجموعه های فرهنگی توانستند نظرات خود را در چینش نیروها و مدیران به کرسی بنشانند. اما در ادامه راه، یارگیری مهرداد بذرپاش در گروه مشاوران جوان و سایپا ؛ از جوانان حامی رئیس جمهور و به ویژه بعدها در قالب حزب رایحه خوش خدمت البته با همکاری حلقه مشاوران تا حدودی ترکیب و تمرکز بخشی از یاران رئیس جمهور را با ورود به مجلس و شوراها تغییر داد.

پس از مدتی و تقریبا در یک سال و نیم پایانی ریاست جمهوری دکتر احمدی نژاد با ورود اسفندیار رحیم مشایی به عرصه یارگیری و تیم کشی که ورود افراد موثری همچون رحیمی، عزیزی و بقایی را در پی داشت رقابت ها شدت بیشتری یافت و عملا صف بندی ها برای تشکیل کابینه دهم نقش پررنگ تری به خود گرفت. عده ای به این حلقه افزوده شدند و عده ای دیگر نیز بین از طیف رقیب به جمع تیم جدید پیوستند.

تا این زمان یعنی سه سال ابتدای دولت نهم، تیم محصولی و ثمره هاشمی توانسته بود بسیاری از افراد برجسته همچون پرویز فتاح، سید مهدی هاشمی، صفارهرندی و حتی برخی جوانان همچون فقیه و برخی دیگر از اعضای گروه مشاوران جوان همچون میثم نیلی را به خود جذب کند و نیز افرادی را در مجلس هشتم، همفکر و همراه با خود نمایند اما درمقابل تیم مشایی هرچند با مدتی تاخیر با ورود تمام عیار به این عرصه رقابت توانست با نقش آفرینی در چینشِ مدیرانِ بسیاری از موسسات و سازمان های وابسته دولتی در حوزه های صنعتی از جمله خودرو سازی ونیز فرهنگی و اقتصادی از جمله مناطق آزاد، میدان را از اصلی ترین رقیب خود پس بگیرد و پس از انتخابات ریاست جمهوری با نفوذ بر رئیس جمهور باحذف باقری لنکرانی، صفارهرندی، پرویز فتاح و حتی درابتدا صادق محصولی به عنوان عناصر اصلی حلقه رقیب، یکـّه تاز نقش آفرینیِ تیمی در کابینه شود.

اما با ورود مجدد محصولی به کابینه بار دیگر ائتلاف محصولی، ثمره هاشمی قوت گرفت و در این میان تیم های دیگری هرچند بسیار ضعیف تر با لیدری مهرداد بذرپاش در یک سو و زری بافان در سوی دیگر شکل یافت.

بذر پاش توانست در پارس خودرو و سایپا با بازوهای رسانه ای وطن امروز، اندیشه گستر و چند سایت خبری، خود را به عنوان رقیبی جدی با تیمی توانمند و جوان مطرح نماید. وی که با رایزنی های صورت گرفته با رئیس جمهور به مدیرعاملی شستا، بزرگترین بنگاه اقتصادی کشور با 400 شرکت تابعه و دارا بودن سهام بسیاری از موسسات و بنگاههای اقتصادی از جمله سایپا و ایران خودرو و... می اندیشید به ناگاه حتی پس از انتشار خبر انتصاب بر اثر رایزنی ها و گلایه های تیم محصولی و ثمره -که حالا وزارت رفاه را در اختیار داشت- نزد رئیس جمهور، از رسیدن به این مسئولیت حساس اقتصادی باز می ماند و شستا با مسئولیت یزدان جو که از نیروهای فتاح است به کار خود ادامه می دهد.

در این بین مهرداد بذرپاش به سازمان ملی جوانان می رود تا با وجهه معاونت رئیس جمهور عملا از این معادلات برای مدتی حذف شود. هرچند وی در این مسئولیت نیز به دنبال تقویت تیم با جذب گروه مشاوران جوان و صندوق مهر امام رضا(ع) و... برآمد اما گروه مشاوران جوان در اختیار مشایی قرار گرفت و بحث صندوق مهر امام رضا نیز مغفول ماند.

زری بافان نیز با حضور در بنیاد شهید که دارای سازمان ها و موسسات وابسته بسیاری در قواره ای کوچکتر از شستا همچون کوثر و شاهد است کار یارکشی را دنبال می کند.

تیم محصولی و ثمره هاشمی که در مقابل نفوذ بسیار عجیب مشایی در دولت و شخص رئیس جمهور با احراز پست های کلیدی و انبوه آنان از جمله معاونت اولی، دفتر رئیس جمهور، نهاد ریاست جمهوری، مرکز مناطق آزاد، میراث فرهنگی و گردشگری، برخی معاونت های رئیس جمهور و وزارتخانه ها و... ، تنها به نقش آفرینی در سازمان تامین اجتماعی و مجموعه های وابسته به آن می اندیشد تا کنون موفق نشده و سازمان تامین اجتماعی در اختیار یکی از یاران بدون یار احمدی نژاد یعنی ذبیحی باقی مانده است تا جایی که حتی طرح گزینه هایی همچون فتاح و هاشمی نیز که از حلقه یاران رئیس جمهور به شمار می رفتند برای تصدی سازمان تامین اجتماعی کارساز نشد. 

به نظر می رسد طیف مشایی به دنبال ریاست جمهوری مشایی در دوره یازدهم است و گفته می شود که نظر دکتر احمدی نژاد نیز همین است اما زمزمه هایی از سایت های نزدیک به رحیمی در خصوص احتمال کاندیداتوری وی نیز بیان می شود.

طیف یاران محصولی نیز، احتمالا به دنبال معرفی سید مجتبی ثمره هاشمی برای ریاست جمهوری یازدهم باشند.

در میان یاران رئیس جمهور، عده ای بدون یار و عضویت در این یارکشی ها مشغول خدمت هستند که رابطه کاری خود را با شخص رئیس جمهور تنظیم کرده اند و به الطبع خیالی آسوده برای بقا در مسئولیت خود ندارند و چه بسا که اهمیت هم نمی دهند. عده ای کنار رفته و عده ای در تلاش برای احراز پست های جدیداند و عده ای منتظر برکناری . پرویز داوودی، محمدجوادحاج علی اکبری، غلام حسین الهام، عبدالرضاشیخ الاسلامی، علی ذبیحی، علی سعیدلو، علی اکبراشعری، کلهر و... از این دسته اند.

صرف این گونه رقابت ها و صف بندی های تیمی نه مختص این دولت که درهمه دوره های ریاست جمهوری به شکل بسیار گسترده تر وجود داشته است و چه بسا در برخی موارد سبب رقابت در جهت خدمت باشد اما زمانی نکوهش و تقبیح می شود که شایسته سالاری جای خود را به رابطه سالاری و باندبازی می دهد و در میان رقابت ها و بازی های سیاسی، خدمت به مردم که شعار اصلی دولتمردان است به فراموشی سپرده شود.




رهروان شهادت ::: دوشنبه 89/1/30::: ساعت 8:17 صبح


خبرگزاری فارس: رئیس شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامی تهران رای خود در خصوص مصطفی تاج‌زاده، داود سلیمانی و محسن میردامادی را صادر کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، به نقل از روابط عمومی دادسرای عمومی و انقلاب تهران، دادگاه، هر یک از متهمین را به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی و فعالیت تبلیغی علیه نظام باستناد مواد 610 و 500 قانون مجازات اسلامی مجموعا به 6 سال حبس تعزیری و به استناد ماده 19 قانون مجازات اسلامی به عنوان تتمیم حکم تعزیری به 10 سال محرومیت از فعالیت در احزاب و مطبوعات محکوم کرد.
احکام صادره قابل اعتراض در دادگاه تجدیدنظر تهران است.
این گزارش همچنین افزود: شعبه 54 دادگاه تجدیدنظر تهران، محکومیت «سهیل محمدی» از متهمان اغتشاشات سال گذشته را به 3 سال حبس تعزیری کاهش داد.
متهم پیش از این در شعبه 28 دادگاه انقلاب اسلامی تهران به استناد مواد 610 و 500 قانون مجازات اسلامی به 4 سال حبس تعزیری محکوم شده بود.




رهروان شهادت ::: دوشنبه 89/1/30::: ساعت 8:15 صبح

<      1   2   3   4   5   >>   >
>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 45


بازدید دیروز: 0


کل بازدید :145762
 
 >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
 
 
 
>>اشتراک در خبرنامه<<
 
 
>>طراح قالب<<