به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی که در سیامین سالگرد حمله آمریکا به طبس به این شهرستان سفر کرده است، پس از خیر مقدم استاندار شهرستان طبس و ارائه گزارشی از سوی مدیرعامل شرکت زغالسنگ پروده طبس، طی سخنانی در جمع کارگران شرکت زغالسنگ پروده این شهرستان، طبس را پایگاهی برای نشان دادن روحیه استقامت و بزرگی ملت ایران توصیف کرد.
وی افزود: این افتخار به نام ملت ایران ثبت و باعث شد شرایط منطقه در پناه این روحیه استقامت و شرایطی که خداوند برای نیروهای انقلابی فراهم کرد، تبدیل به نمادی شود که شیطان بزرگ همیشه نسبت به این موضوع هراسناک است.
رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: اگر با مصافی را که با حریف داریم در چند زمینه تعریف کنیم یک زمینه آن دفاعی و سیاسی است اما حوزههای اقتصادی و فرهنگی زمینههای دیگر این موضوع را تشکیل میدهد.
وی ادامه داد: اگر کشوری بخواهد در همه زمینهها به صورت مستمر حرکت کند باید از یک عقبه اقتصادی برخوردار باشد، نقطهای که دشمن مرتب روی آن مانور میدهد و هر وقت خواهان تحتتأثیر قرار دادن شرایط ایران است، ایجاد یک مشکل اقتصادی برای کشورمان است.
وی ادامه داد: اولین موضوعی که پس از اشتغال لانه جاسوسی آمریکا در تهران از سوی دانشجویان برای آمریکاییها رخ داد، ایجاد یک فشار اقتصادی به کشورمان بود البته امروز نیز همین طور است.
به گفته رئیس قوه مقننه در مسائل هستهای کشورمان فوراً کشورهای غربی به سوی فشار اقتصادی میروند که البته این مسئله نشان دهنده کند بودن تیغ آنها در سایر امور است و گرنه آنها از همه ظرفیت خود برای فشار بر ایران استفاده میکردند؛ از این رو هر چه در عرصه اقتصادی روی پای خودمان بایستیم، این تئوری آنها را خنثی کردهایم.
لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سند چشمانداز 20 ساله، یادآور شد: در این سند یک نقطه کانونی وجود دارد و آن اینکه ما باید در موقعیت برتری در منطقه و طی 20 سال آینده قرار داشته باشیم؛ اگر ما طی 20 سال آینده بتوانیم به شرایط سند چشمانداز 20 ساله دست یابیم، امنیت ایران را در سالهای آینده تامین کردهایم و فرزندان ایران به راحتی میتوانند در آینده زندگی کنند.
رئیس دستگاه قانونگذاری کشور در ادامه راه رسیدن به شرایط سندچشمانداز 20 ساله را رشد صنعتی کشور عنوان کرد و توضیح داد: نرخ رشد صنعتی ایران در سند چشمانداز 20 ساله 8/9 درصد در نظر گرفته شده است.
اما ما در برنامه چهارم توسعه کمی عقب ماندیم اما باید در برنامه پنجم توسعه جبران کنیم که لازمه این هدف، تغییر برخی از قوانین بود مانند اصل 44 قانون اساسی که با ابلاغ مقام معظم رهبری در حال انجام است که کاری اساسی برای کشور ما است و باید به درستی اجرا شود.
لاریجانی در ادامه با تأکید بر اینکه اقتصاد باید به صورت نوعی رقابت در بین نیروهای مستعد کشور تبدیل شود، تصریح کرد: واقعاً حیرتآور است که در طبس این مقدار ظرفیت اقتصادی وجود دارد؛ این حجم ظرفیت در حوزه معدن دستاوردی بزرگ برای منطقه و کشور ما است.
لاریجانی در خاتمه متذکر شد: وقتی زغالسنگ به عنوان یک محصول مهم تبدیل به فعالیت نقد اقتصادی شود، توان ملی کشور را افزایش میدهد که این حجم ظرفیت اقتصادی در معدن نیاز به پیگیریهای بیشتری دارد.
به گزارش خبرنگار زنان باشگاه خبری فارس «توانا»، غلامعلی حداد عادل در حاشیه دومین همایش زنان اندیشمند در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس مبنی بر چگونگی اجرای طرح حجاب و عفاف در جامعه گفت: طرح حجاب و عفاف باید مستمراً و به صورت عاقلانه اجرا شود و بر ضرورت حجاب و عفاف مخصوصاً در ادارات دولتی تأکید شود چرا که ادارات، الگوی عفاف و حجاب در جامعه به شمار میروند.
وی ادامه داد: دانشگاهها نیز ملزم به رعایت حجاب و عفاف هستند؛ اکثر دانشگاههای کشور دولتی هستند و حتی دانشگاههای غیردولتی هم به دلیل اینکه از دولت مجوز گرفتهاند باید تابع ارزشهای جامعه باشند که اجرای این امر مستلزم این است که همه در امر به معروف و نهی از منکر مراقب ارزش حجاب و عفاف در جامعه باشیم.
حداد عادل در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه گشت ارشاد دوباره فعالیت خود را آغاز میکند یا خیر، گفت: اگر بخواهیم یک جامعه و ارزشهای آن را حفظ کنیم باید از آن ارزشها مراقبت کنیم حال آن ارزش هر چه میخواهد باشد که در اینجا حجاب یک ارزش است.
وی اضافه کرد: آیا اگر این ارزش مخدوش شود باید نشست و نگاه کرد و یا باید اقدامی کرد؟ این پرسشی است که خیلیها باید به آن جواب دهند.
وی تصریح کرد: نیروی انتظامی علاقه دارد به وظیفه خود عمل کند و ما هم تأکید میکنیم که نیروی انتظامی این تکلیف را با تدبیر عملی کند.
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس به نقش حضور زن در رسانه اشاره کرد و گفت: حضور زن در رسانه مهم و مفید است زنان باید با حضور مؤثر خود و دخالت در برنامههایی که در رسانه است، به حفظ ارزشهای خانواده بپردازند و در ترویج این ارزشها نقش مؤثری داشته باشند.
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در پاسخ به اینکه نقش زنان در رسانه با توجه به فعالیتهای رسانههای غربی چیست؟ اظهار داشت: وجود این همه خبرنگار زن در رسانه نشان از این دارد که زنان حضور فعالی در رسانه دارند و زنان عرصه مناسبی را برای فعالیتهای اجتماعی خود انتخاب کردهاند. خوشبختانه زنان در زمینه تخصص در علوم ارتباطات در ایران فعال هستند و موفقیتهای خوبی داشتهاند.
حداد عادل به وظیفه رسانههای جهان اسلام در برابر هجمههای غرب اشاره کرد و افزود: خیلی از حکومتها ارزشهای غربی را پذیرفتهاند و راه را برای آن ارزشها باز کردهاند در نتیجه هیچ مانعی سر راه این رسانهها وجود ندارد.
وی افزود: برخی از رسانهها خود را تکرار کننده حرفهای غربیها قرار دادهاند ولی خوشبختانه در جمهوری اسلامی استقلال فرهنگی و اعتقادی در رسانهها به خوبی حفظ شده است.
خبرگزاری فارس: حضرت آیتالله خامنهای با اشاره به رواج تقلید لهجه اقوام ایرانی از سوی برخی، تاکید کردند چنانچه این کار از باب تمسخر باشد، «حرام» است.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاعرسانی دفتر حفظ و نشر آثار آیتالله خامنهای؛ ایشان در جلسه درس خارج فقه که در روز 31 فروردین ماه برگزار شد، در ذیل بحث «غیبت» با اشاره به رواج تقلید لهجهی اقوام ایرانی از سوی برخی، این کار را مصداق «غیبت» ندانستند، لیکن تاکید کردند که چنانچه این کار از باب تمسخر باشد، «حرام» است.
ایشان همچنین یادآور شدند: «غالب شهرهایی که لهجههای آنها تقلید میشود شهرهایی هستند که مردم غیرتمند آنها در حوادث مهم 100 سال گذشته در مقابل دشمنان و مهاجمین ایستادهاند و این عمل تصادفی نیست».
متن این سخنان به این شرح است:
«متأسفانه یک کار زشتی در بین مردم رایج است که از لهجههای بعضی از ولایات تقلید میکنند؛ این آیا غیبت محسوب میشود یا نه؟
حالا این را هم من به شما عرض بکنم؛ غالب این شهرهایی که لهجههای آنها تقلید میشود، شهرهایی هستند که دارای مردم غیرتمندی هستند که در حوادث مهم 100 سال پیش، در مقابل دشمنان و مهاجمین ایستادهاند. این تصادفی نیست. این تقلید هم سابقه ندارد؛ یعنی توی هیچ یک از این کتابهای ادبی و طنز و غیره، ما ندیدیم که یک حرفی باشد که نشان دهنده تقلید لهجه باشد. این مالِ همین اواخر است؛ یعنی مثلاً از 100 سال پیش به این طرف؛ یعنی از وقتی که کشور ما در مواجهه با این دشمنیها قرار گرفته. یکی از مناطقی که ایستادگی سرسخت کرده، مناطق شمال است، منطقه گیلان؛ یکی از مناطق، منطقه خراسان است؛ یکی از مناطق، مناطق آذربایجان است. اینها آن جاهایی هستند که مردمش سرسختی و سلحشوری نشان دادند؛ اتفاقاً سعی شده است که همینها از لحاظ لهجه در بین مردم سبک بشوند. یعنی تقلید میشود.
پس ضمناً در پرانتز، به این نکته هم توجه داشته باشید. این مسلماً حرام است. در حرمت این عمل هیچ شکی نیست. لکن غیبت نیست. چون قیودی که در غیبت ذکر شد ـ که مقوّم معنای غیبت محرم شرعی است ـ در این جا وجود ندارد. یکی از قیود، مستور بودن بود. خب، این مستور نیست. علاوه بر اینکه عیب نیست اصلاً. کسی این را به عنوان عیب ذکر میکند، ولی اصلاً عیب نیست! بنابراین وقتی عیب نبود، پس غیبت نیست. مثل این است که مثلاً بگویند: آقا عمامه سرش است؛ این «عمامه به سر بودن» عیب نیست. ذکرش بنابراین غیبت نیست. علاوه بر اینکه امر ظاهری است، امر واضحی است. پس تعریف غیبت بر این صدق نمیکند، اما مسلماً حرام است.
این از باب تمسخر و از باب استهزاء و اینهاست. اینجا دیگر فرقی نمیکند که علی نحو عام استغراقی مورد نظرش باشد؛ یا نه، مثلا فرض کنید فرد خاصی را مورد نظر قرار بدهد و لهجه یک شخصی را ـ به عنوان اینکه لهجه او، لهجه عموم است ـ تقلید بکند. این صور مختلفی دارد. همه اینها محرّم است. منتها تفاوتش این است که اگر غرض او لهجه عموم باشد، این میشود اهانت به همه آن جمعیت؛ که خب طبعا آثار خاص خودش را دارد. مثلا فرض بفرمایید اگر بخواهد استحلال بکند، بایستی از یکایک اینها استحلال بکند. آنجایی که یک نفر باشد، نه، از یک نفر استحلال میکند. این بحث عیبجویی است.
اگر چنانچه نه، تمسخر وجود نداشت، این از محل کلام خارج است. گاهی از این تقلیدها انجام میگیرد، اما هیچ قصد تمسخری هم نیست. یک وقتی چند سال قبل از این، در رادیو یک گویندهای تقریبا تمام لهجات ایران را در یک برنامه رادیویی بیان میکرد! بعد هم ما آن شخص را دیدیم. گفتیم بالاخره تو کجایی هستی؟! چون هم ترکی را مثل خود ترکها حرف میزد که ما میفهمیدیم، هم مشهدی را مثل خود مشهدیها حرف میزد! نفهمیدیم بالاخره کجایی است، نگفت آخرش هم که کجایی است؛ گفت من ایرانی هستم.
پس بنابراین گاهی تقلید لهجه به عنوان تمسخر نیست. کما اینکه تقلید لهجه یک فرد هم به عنوان تمسخر نیست. یک عمل شیرینی است. خود آن فرد هم گاهی مینشیند و تماشا میکند که تقلیدش را دارند میکنند. خودش هم میخندد، خوشش میآید. پیداست که پس تمسخر نیست. این از محل کلام خارج است. آنجایی که قصد، استهزاء باشد، تمسخر باشد، آن جا میشود محرّم.
پایگاه اطلاعرسانی حضرت آیتالله خامنهای بخشی از متن و صوت بیانات رهبر انقلاب در این جلسه را به دلیل جنبه عمومی و اجتماعی آن منتشر میکند.
جلساتِ درس «خارج فقه» حضرت آیتالله خامنهای، به صورت منظم و سه روز در هفته، از ساعت 7.5 صبح تشکیل میشود و جزو برنامههای ثابت ایشان از سال 69 تاکنون بوده است. در این جلسات که با حضور تقریباً 500 نفر از طلاب برگزار میشود، تاکنون مباحث جهاد و قصاص به طور کامل تدریس شده و در حال حاضر، «مکاسب محرّمه» تدریس میشود.
به گزارش رجانیوز، اصل 142 قانون اساسی به صراحت بر لزوم دقت بر اموال مسئولین ارشد نظام جمهوری اسلامی «قبل و بعد از دوره خدمتگزاری» تاکید کرده است.
در همین راستا، عصر شنبه 4 اردیبهشت ماه 89، روابط عمومی قوه قضاییه در گزارشی نتیجه تحقیق و تفحص خود از میزان اموال و دارایی های تعدادی دیگر از دولتمردان دولت نهم را منتشر ساخت. در بخشی از این گزارش آمده است:
« وضع دارایی تعدادی از مشمولان این ماده با توجه به مفاد اظهارنامه ابرازی رسیدگی شد که نتیجه این رسیدگی، افزایشی را در دارایی نامبردگان نشان نمی دهد.»
بنابراین گزارش، رئیس قوه قضاییه بعد از ملاحظه نتایج گزارش دفتر اجرای اصل 142 قانون اساسی با پیشنهاد خاتمه رسیدگی پرونده مشمولان این ماده موافقت کرد.
اسامی افراد مشمول این ماده که پرونده آنان مختومه شده است به این شرح اعلام میشود:
پیش از این نیز محمد حسین صفار هرندی از اعلام آمادگی خود جهت بررسی میزان دارایی های خود و خانواده اش قبل و بعد از دوره تصدی وزارت ارشاد خبر داده بود که این مورد نیز در دست پیگیری مسئولین قوه قضاییه است.
گفتنی است تلاش برای احیای اصل 142 و پیشگام شدن مسئولین جهت اعلام دارایی های خویش به قوه قضاییه جهت تحقیق و تفحص، بعد از اتمام دوره خدمت خود به طور خاص بعد از استقرار دولت نهم مورد توجه قرار گرفت.
این در حالی است که همواره موضوع افزایش دارائی های مسئولین ارشد دولتی به دلیل
هاشمی رفسنجانی در قامت خطیب جمعه تهران در سال 60 مطالبی را با موضوع آزمایش الهی مطرح کرده است که نظر به شرایط سیاسی کشور و برخی اقدامات و مواضع سیاسی در نزدیک به یک سال گذشته، بازخوانی آن خالی از لطف نخواهد بود.
به گزارش رجانیوز،آنچه پیش رو دارید خلاصه ی سخنان هاشمی رفسنجانی در خطبه نخست نماز جمعه تهران در 19 تیرماه 1360 می باشد که طی آن با تببین آزمایش های الهی، از لزوم مراقبت نفس انسان در برابر آن سخن می گوید. هاشمی رفسنجانی به آزمایش های سخت برای مردم و افراد مختلف اشاره می کند و اینکه «خیلی هایی که در گذشته شعار می دادند، امروز معلوم شد دروغ می گفتند» این سخنان توسط سایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است:
آزمایش انسان
آزمایش انسان در تمام تاریخ از سنن الهی است، سنتی است که از قرآن استفاده میشود، تغییرپذیر نیست و همیشگی و عمومی است و با ابزاری از هر نوع پیش میآید. اولین سوالی که به ذهن انسان خطور میکند این است که: برای خداوند، آزمایش انسان چه معنا دارد؟ خداوند که همه چیز را با علم حضوری و مطلق میداند، چه نیازی به آزمایش است؟ در خلال بحث مختصراً جواب این سوال هم داده خواهد شد.
...
وسیلة آزمایش خداوندی هم، منحصر به وسائل خاصی نیست نعمتهای الهی، مصائب و خیر و شر حوادث روزگار همه، وسیلة آزمایشاند، همة امکانات و مسائل منفی که در زندگی ماست وسیله آزمایشاند. و هدف از این آزمایش هم این است که: انسان از این کوران سالمتر، صادقتر، و پاکتر و راهپوتر درآمده و در جامعه یکی از اهداف آزمایش این است که: صفوف مشخص بشود، خبیث از طیب جدا شده و شناخته شود. راهها مشخص شده و ائمه طرق هم شناخته شوند.
چرا ما آزمایش میشویم؟
و اما این قسمت بحث برای این مطرح میشود که در جامعه ما و در بین ملت ما شاید طبقاتی باشند که ممکن است توقعات و برداشتهایی از اسلام و کمکهای الهی و مسائل جاری داشته باشند که برای هدایت نیاز به این توضیحات و روشنگریها دارد.
بسیار سوال شده و خیلی از مردم با وسواس میخواهند بفهمند که اگر اسلام دین حق است، اگر راه ما حق و اگر انقلاب ما انقلاب اسلامی است، و با وجود حقانیت امام، چرا باید متحمل خسارت بشویم؟ و چرا خداوند با کرم و اعجاز و قدرتش، همة عقبات را از بین ما برنمیدارد؟ و چرا راه ما را با قدرت الهی صاف نمیکند؟
اسلام و قرآن از انسان میخواهد که اگر خواستار مقام عالی انسانیت است، باید راه خویش را خود باز کند. اگر باز کرد و به راه افتاد، در اینجا خداوند وعده داده که: والذین جاهدو فینا لنهدینهم سبلنا.
آری در چنین موقعی خداوند راهها را نشان خواهد داد.
مصیبتهایی در تاریخ دیده شده و خیلیها با دید ساده فکر میکنند که، اگر این مصیبتها و شهادتها و خسارتهای وارده بر اموال و ارواح را قرار داه است؟ چرا خداوند، این همه صدمات را از این جمعیت حق و راه حق در این دنیای باطل، با کرم خویش دفع نمیکند؟
اگر خداوند میخواست، جامعهای بسازد، که با ارادة قهریة الهی سعادتمند باشد، جوامع ملائکه و فرشتهها بود. و بنابر قول اکثریت در آن جوامع تکلیف وجود ندارد و هدایت، قاطع است و مقام انسانیت هم نیست... آزمایشهای فردی هم که در زندگی انسان دائمی است، و هر روز و هر ساعت ممکن است برای ما آزمایش پیش بیاید و هر قدر هم که هدف بزرگتر و شخصیت عظیمتر و راه طولانیتر باشد، آزمایشها سنگینتر است.
جامعه ما و آزمایشات الهی
جامعة ما، به نظر کسانی که
جدائی پلید از پاکیزه
از خاصیتهای این آزمایشها این است که صفوف را مشخص میکند و در فراز و نشیبهایی که پیش میآید، افراد شناخته میشوند. به عنوان مثال: در اوایل انقلاب، اکثر مردم، همة افراد معمم و روحانی، یا لااقل بخش عظیمی از آنها را به یک چشم نگاه میکردند دو سال از انقلاب گذشته، امروز صفوف مشخص شده، جامعه میفهمد که کدام روحانی حق و کدام ناحق است، چه کسی راست و چه کسی دروغ میگفته است. حادثهای، مثل ریاست جمهوری آقای بنیصدر پیش میآید، صفوف مشخص میشود، سرمایهدارها، ولگردها، کافهچیها، ساواکیها، فرصتطلبها، دشمنان اسلام همه خود را نشان میدهند. لیمیزالله الخبیث من الطیب. (تا آن که خدا پلید را از پاکیزه جدا سازد.) این از خاصیت همین آزمایشات است. طبقة زحمتکش و مولد و جانباز و فداکار و مسلمان، کمکم صفوفشان مشخص شد و تشکیل حزبالله طیف وسیعی از خلق را در برگرفت. اکنون ما تکلیفمان را فهیمده و مسائلمان را درک کرده و دوست و دشمنان را از هم تشخیص میدهیم. یک سال قبل خیلیها شعار میدادند که امروز معلوم شد که دروغ میگفتند. دو سال قبل کسانی که شعار میدادند، بیشتر بودند و حالا معلوم شد که آنها هم دروغ میگفتند. اگر این آزمایشها نبود، اگر این جامعه یکنواخت حرکت میکرد، مجاهد از منافق، ایثارگر از فرصتطلب و حق از ناحق جدا نمیشد. جامعه در تباهی فرو میرفت، توطئهها عمیقتر میشد و این حرکتهای خوب یا بد، مصیبتها یا نعمتها همه آزمایش خداوندی است. وبلوناهم بالحسنات و السیئات لعلهم یرجعون.
یکی از فوائد این جزر و مدها که اشاره شد و روح این بحث را تشکیل میدهد و احتیاج به دقت و توجه بیشتری دارد این است که: مسئلهای اتفاق افتاد که ما کمتر انتظارش را داشتیم و بعد از وقوع آن، متوجه شدیم که قرآن چقدر زیبا و ظریف به این حرکتهای اجتماعی پرداخته است؛ گروههای متعددی بودند که قبلاً به آنها اشاره شد. نفاق چپ و نفاق راست که در مقابل ما بودند.
... حال توجه کنید به این آیه، که چقدر جالب معنا میدهد: لیمیزالله الخبیث من الطیب.
این یک سطر قرآن، به اندازه یک کتاب در تحلیل جامعهشناسی مطلب دارد. اما کوتاه و پشت سر هم مطلب را بیان کرده و مصداق تمام آیه، همان اجتماع نیروهای شیطانی است که روز دوشنبه 30 خرداد، بعد از جریان عدم کفایت سیاسی آقای بنیصدر، به دور هم جمع شده بودند و خیال میکردند تهران و ایران را به خاک و خون
یکی دیگر از آیات قرآن که در این رابطه مضمون خوبی مییابد، میفرماید: لیحملوا او ذارهم کامله یوم القیمه و من اوذار الذین یضلونهم بغیر علم ... خداوند میفرماید: با این که هر کس مسئول عمل خویش است، عدهای هستند که مسئولیت اعمال دیگران را هم به عهده دارند و آنها کسانی هستند که باعث اضلال
و اگر این روحیهای که امروز در میان ما هست، محفوظ بماند میتوانیم امیدوار باشیم که انقلاب ما راه اصلی خویش را در پیش دارد.
والسلام علیکم و رحمتالله و برکاته